Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9896
Title: Pengaruh Bahasa Isyarat Terhadap Interaksi Sosial pada Anak Tunarungu
Authors: Putri, Ayu Wardani
metadata.dc.contributor.advisor: Chandra, Andy
Maryono
Keywords: bahasa isyarat;interaksi sosial;anak tunarungu
Issue Date: 20-Sep-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to see effect of sign language to social interaction in deaf children at SDLB 057704 Stabat city. Social interaction in deaf children is a relationship which involves social exchange, linguistic communication, non linguistic communication, and social game. Based on the theory that has been used in this study, there is the influence of sign language on social interaction in deaf children. The better the sign language, the higher the social interaction, and the opposite the worse the sign language, the lower the social interaction. This type of research is quantitative type with a pre experimental design. Data collection techniques using Observations using the Wilcoxon measuring instrument. The sampling technique uses Purposive sampling with 5 deaf children. Based on the result of the analysis it can be seen that there is an influence between sign language on social interaction in deaf children in SDLB 057704 Stabat city with Asymp. Sig. (2- tailed) in the amount of 0,003. The result of descriptive statistical analysis of the pre test data obtained a mean value 50,60, the standard deviation value is 8,849, minimum value of 35, and the maximum value is 56. While the post-test data obtained an average value of 117,20, the standart deviation value is 45,833, minimum value of 94, and the maximum value is 199, therefore there is an increase the average value of the condition of students’ social interactions after being treated with sign language. Based on the result of this study, the hypothesis is accepted.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh Bahasa Isyarat terhadap Interaksi Sosial pada Anak Tunarungu di SDLB 057704 kota Stabat. Interaksi Sosial pada anak tunarungu merupakan suatu hubungan yang melibatkan pertukaran sosial, komunikasi linguistik, komunikasi nonlinguistik, dan permainan sosial. Berdasarkan teori yang telah digunakan dalam penelitian ini yaitu ada pengaruh Bahasa Isyarat terhadap Interaksi Sosial pada Anak Tunarungu. Semakin baik Bahasa Isyarat maka akan semakin tinggi Interaksi Sosialnya, dan sebaliknya semakin buruk Bahasa Isyaratnya maka semakin rendah Interaksi Sosialnya. Tipe penelitian ini adalah tipe Kuantitatif dengan desain Pre-Eksperimental. Teknik pengumpulan data menggunakan Observasi dengan menggunakan alat ukur Uji Wilcoxon. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling dengan jumlah sampel 5 orang anak tunarungu. Berdasarkan hasil analisis dapat diketahui bahwa terdapat pengaruh antara bahasa isyarat terhadap interaksi sosial pada anak tunarungu di SDLB 057704 kota Stabat dengan Asymp. Sig. (2-tailed) sebesar 0,003. Hasil analisis statistik deskriptif terhadap data Pre-test didapatkan nilai rata-rata (mean) sebesar 50,60, nilai standar deviasi sebesar 8,849, nilai minimum sebesar 35, dan nilai maksimum sebesar 56. Sedangkan pada data Post test didapatkan nilai rata-rata (mean) sebesar 117,20, nilai standar deviasi sebesar 45,833, nilai minimum sebesar 94, dan nilai maksimum sebesar 199, dengan demikian terdapat peningkatan hasil rata-rata nilai kondisi interaksi sosial siswa setelah diberi perlakuan bahasa isyarat. Berdasarkan hasil penelitian ini maka hipotesis diterima.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9896
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ayu Wardani Putri - Fulltext.pdfFulltext1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.