Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9417
Title: Efektifitas Komunikasi Interpersonal Sales Staff dalam Menerapkan Standar Pelayanan Sukses di Sports Station Medan Mall
Authors: Sitompul, Danny Jonathan
metadata.dc.contributor.advisor: Hasibuan, Effiati Juliana
Barus, Rehia K Isabela
Keywords: efektifitas;komunikasi interpersonal;sales staff;effectiveness;interpersonal communication;sales person
Issue Date: 2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Interpersonal communication is needed in retail. Salesperson Activity can not be separated from communication with consumers. This study describes how the interpersonal communication of salesperson in applying SUKSES service standards in Sports Station Medan Mall. This study aims to determine the effectiveness of salesperson interpersonal communication in implementing SUKSES service standards. This study used a qualitative approach in which the source of data is four of Sports Station Medan Mall salesperson, one supervisor and two customers. Data collected through direct observation in the store, in-depth interviews with sources and literature. Proceed with interactive data analysis techniques starting from data reduction, data display, and conclusion drawing/ verificaton. From these results it can be seen that, the role of interpersonal communication is very important in the implementation of SUKSES service standards. The results of this research are we can know how the way they communicate, that is greet customer, customer approach, analyzing the needs of consumers, merchandise offers, and to thank and invite customers to come back. Interpersonal communication adopted by the salesperson is not only verbal, but also nonverbal. Nonverbal communication is used to reinforce the verbal communication was delivered so that communication becomes richer. Therefore, the quality of services through effective interpersonal communication is one of the ways so consumers do not switch to other competitors.
Description: Komunikasi interpersonal sangat diperlukan dalam dunia retail. Aktifitas seorang tenaga penjual (sales) tidak terlepas dari komunikasi dengan konsumen. Penelitian ini mendeskripsikan bagaimana komunikasi interpersonal seorang tenaga penjual (sales staff) dalam menerapkan standar pelayanan SUKSES di Sports Station Medan Mall. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas komunikasi interpersonal yang dilakukan sales staff dalam menerapkan standar pelayanan SUKSES. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dimana yang menjadi sumber data adalah empat orang sales staff Sports Station Medan Mall, satu orang supervisor dan dua orang konsumen. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi langsung di lapangan, wawancara mendalam dengan narasumber dan studi pustaka. Dilanjutkan dengan teknik analisis data interaktif dimulai dari penyederhanaan data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Dari hasil penelitian ini dapat diketahui bahwa, peran komunikasi interpersonal sangat penting dalam penerapan standar pelayanan SUKSES. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa komunikasi interpersonal yang dilakukan sales staff dalam menerapkan SUKSES adalah dengan menyapa konsumen, pendekatan dengan konsumen, menganalisa kebutuhan konsumen, menawarkan produk, dan berterimakasih serta mengundang konsumen datang kembali. Komunikasi interpersonal yang diterapkan oleh Sales Staff Sports Station tidak hanya bersifat verbal, tapi juga nonverbal. Komunikasi nonverbal dipergunakan untuk memperkuat pesan – pesan verbal yang disampaikan sehingga komunikasi menjadi lebih kaya. Oleh karena itu, kualitas pelayanan yang baik melalui komunikasi interpersonal yang efektif merupakan salah satu cara agar konsumen tidak beralih ke pesaing lain.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/9417
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Danny Jonathan Sitompul - Fulltext.pdfFulltext1.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.