Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8622
Title: Analisa Termodinamika Motor Bakar 4 Langkah dengan Bahan Bakar Bensin dan Gas LPG (Daya : 3 HP)
Authors: Siahaan, Ciptra
metadata.dc.contributor.advisor: Ibrahim, Husin
Suditama
Keywords: Internal Combustion Engine;Power
Issue Date: 5-Nov-2016
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Indonesia is currently experiencing a national electricity crisis. It is ironic that a positive economic growth rate in recent years the availability of electrical energy that is driving the economy in critical condition. Rotating blackouts caused an outcry from the public and business circles because of disruption of their activities. Given the frequent blackouts, people are essentially relied to the role of the generator as a source of alternative electrical energy. Genset used generally use gasoline and diesel fuel. People often experience a loss in this case, both in terms of economy and also a lot happening even other losses as a result of the shortage of power supply in an area, even likely also an area that is not served by the electricity grid at all. As a power generator producing electricity by using gas as an energy source have been widely used by the public. The gas can be either LPG (Liquiefied Natural Gas), Natural Gas, or CNG (Compressed Natural Gas). The price of gas is still quite low compared to other fossil fuel such as diesel or gasoline. Besides gas is an environmentally friendly energy. This study will assess the comparative advantages of what some using LPG gas fuel is the engine generator set. Research question include testing motor power, torque, the average effective pressure, fuel flow and thermal efficiency. After testing with a round of 4000 rpm the engine power, torque, and the average effective pressure is greater when using LPG gas fuel than when using gasoline fuel. And in terms of gasfueled gensets economic LPG is more economical than using gasoline fuel generators.
Description: Indonesia saat ini mengalami krisis energi listrik nasional. Merupakan hal yang ironis dimana tingkat pertumbuhan ekonomi yang positif beberapa tahun belakangan ini ketersediaan energi listrik yang merupakan pendorong roda perekonomian dalam kondisi kritis. Pemadaman listrik secara bergilir menyebabkan protes dari masyarakat dan kalangan pengusaha karena terganggunya aktivitas mereka. Mengingat pemadaman yang sering terjadi ini, masyarakat bargantung kepada peranan genset sebagai sumber energi listrik alternatif. Genset yang dipergunakan umumnya menggunakan bahan bakar bensin dan diesel. Masyarakat sering mengalami kerugian dengan hal ini, baik dari segi ekonomi dan juga waktu bahkan banyak terjadi kerugian-kerugian lain akibat dari kekurangan dari pasokan listrik ini di suatu wilayah , bahkan besar kemungkinan pula suatu wilayah tersebut belum dilayani oleh jaringan listrik sama sekali. Genset sebagai tenaga penghasil listrik dengan menggunakan gas sebagai sumber energi sudah banyak dipakai oleh masyarakat. Gas tersebut dapat berupa LPG (Liquiefied Natural Gas), Natural Gas, ataupun CNG (Compressed Natural Gas). Harga gas masih cukup murah dibandingkan fossil fuel lainnya seperti solar ataupun bensin. Selain itu gas merupakan energi yang ramah lingkungan. Penelitian ini akan mengkaji mengenai beberapa perbandingan keunggulan apa saja dengan menggunakan bahan bakar gas LPG ini pada mesin genset. Penelitian dimaksud antara lain pengujian daya motor, torsi, tekanan efektif rata-rata, laju aliran bahan bakar dan efisiensi termis Setelah dilakukan pengujian dengan putaran 4000 rpm daya mesin, torsi, dan tekanan efektif rata-rata lebih besar jika menggunakan bahan bakar gas LPG dibanding jika menggunakan bahan bakar bensin. Dan ditinjau dari segi ekonomisnya genset berbahan bakar gas LPG lebih irit dibanding dengan genset menggunakan bahan bakar bensin.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8622
Appears in Collections:SP - Mechanical Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
118130039_FILE.pdfFulltext17.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.