Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/8236
Title: Hubungan Persepsi Terhadap Iklim Kelas Dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 10 Medan
Authors: Farid, Muhammad
metadata.dc.contributor.advisor: Siregar, Mulia
Purba, Anna Wati Dewi
Keywords: students, perceptions of classroom climate, learning motivation;siswa, persepsi terhadap iklim kelas, motivasi belajar
Issue Date: Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to determine the relationship of perceptions to the classroom climate with the motivation to learn class X students SMA Negeri 10 Medan. The method used in this research is quantitative research method. Subjects in this study were the students of class X in SMA Negeri 10 Medan. The population in this study amounted to 102 students, using random sampling technique so that the number of samples of the study of 59 students. Reliability scale of perception to climate class with value rbt = 0,859 and reliability of learning motivation scale rbt = 0,916. Data analysis technique used is Product Moment correlation technique using SPSS 18.0. The results of the analysis revealed that there is a significant positive relationship between perceptions of the classroom climate with learning motivation. This result is proved by correlation coefficient rxy = 0,636; Sig <0.010. Other results obtained in this study is the perception of the classroom climate influence 40.4% of learning motivation and it is known that there is still 59.6% influence from other factors. It is also known that the subjects in this study, ie students have perceptions of positive class climate, because the hypothetical value obtained for (87.00) is smaller than the empirical mean(120.00) and the difference exceeds the SD number (33.00). Similarly, the motivation to learn, where the subject of this study is expressed to have high learningmotivation due to the mean hypothetical value of (82.00) smaller than the empirical mean (116.61) and the difference exceeds the number of SD (14.987).Based on the results of this study, the proposed hypothesis is accepted
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan persepsi terhadap iklim kelas dengan motivasi belajar siswa kelas X SMA Negeri 10 Medan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X di SMA Negeri 10 Medan. Populasi pada penelitian ini berjumlah 102 siswa, dengan menggunakan teknik pengambilan sampel random sampling sehingga didapatkan jumlah sampel penelitian sebanyak 59 siswa. Reliabilitas skala persepsi terhadap iklim kelas dengan nilai rbt = 0,859 dan reliabilitas skala motivasi belajar rbt = 0,916 . Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik korelasi Product Moment dengan menggunakan SPSS 18.0. Hasil analisis diketahui bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara persepsi terhadap iklim kelas dengan motivasi belajar. Hasil ini dibuktikan dengan koefisien korelasi rxy = 0,636 ; Sig < 0,010. Hasil lain yang diperoleh dalam penelitian ini adalah persepsi terhadap iklim kelas memberikan pengaruh sebesar 40,4% terhadap motivasi belajar dan diketahui bahwa masih terdapat 59,6% pengaruh dari faktor lain. Diketahui juga bahwasanya subjek dalam penelitian ini, yakni siswa-siswi memiliki persepsi terhadap iklim kelas yang positif, sebab nilai hipotetik yang diperoleh sebesar (87,00) lebih kecil dari mean empiriknya (120,00) dan selisihnya melebihi bilangan SD (33,00). Demikian pula dengan motivasi belajar, dimana subjek penelitian ini dinyatakan memiliki motivasi belajar yang tinggi disebabkan nilai mean hipotetik sebesar (82,00) lebih kecil dari mean empiriknya (116,61) dan selisihnya melebihi bilangan SD (14,987). Berdasarkan dari hasil penelitian ini, maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8236
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138600231 Mhd Farid.pdffulltext13.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.