Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24041
Title: Hubungan Pola Asuh Demokratis dengan Kemampuan Verbalisasi Anak Usia Dini di PAUD Kecamatan Medan Selayang
Other Titles: The Relationship between Democratic Parenting Style and Verbalization Ability of Early Childhood in Early Childhood Education in Medan Selayang District
Authors: Hutauruk, Soputri Evonnina
metadata.dc.contributor.advisor: Purba, Anna W. D.
Srg, Nurmaida I.
Keywords: pola asuh demokratis;kemampuan verbalisasi;anak usia dini;democratic parenting style;verbalization ability;early childhood
Issue Date: 2-May-2013
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;088600218
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan apakah terdapat hubungan antara pola asuh demokratis dengan kemampuan verbalisasi anak usia dini. V ariabel bebas dalam penelitian ini adalah pola asuh demokratis dan variabel terikatnya adalah kemampuan verbalisasi anak usia dini. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah teknik purpossive sampling. Dimana sampel berjumlah l 04 orang yang terdiri dari 25 orangtua demokratis dan 25 anak usia dini di PAUD Anisah sedangkan 27 orangtua demokratis begitu juga sebanyak 27 anak usia dini di PAUD Kenanga Raya. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode skala psikologis yang disusun berdasarkan skala pola asuh demokratis dan skala kemampuan verbalisasi. Skala pola asuh demokratis disusun berdasarkan teori Baumrind (dalam Bertaria, 2001) dan skala kemampuan verbalisasi disusun berdasarkan teori Depdiknas (20 I 0). Metode analisis data yang dipakai dalam penelitian ini adalah teknik analisis korelasi product moment. Jumlah aitem pola asuh demokratis sebanyak 40 butir yang terdiri dari 20 butir aitem favourable dan 20 butir unfavourable. Teknik uji reliabilitas kedua skala mengunakan formula Hoyt. Indeks reliabilitas yang diperoleh untuk pola asuh demokratis sebesar rn= 0,926; p = 0,000 (andal) dan indeks reliabilitas yang diperoleh untuk kemampuan verbalisasi sebesar rn = 0,833; p = 0,000 (andal). Hasil uji normalitas sebaran menggunakan formula KolmogorovSmirnov dengan hasil kedua variabel nonnal (p > 0,050) dan menyebar mengikuti kurve normal Ebbing Gauss karena hasil untuk pola asuh demokratis p = 0,346 dan untuk kemampuan verbalisasi p = 0,053. Hasil uji linieritas didapat P Beda = 0,000, p < 0,050, maka dinyatakan linier. Metode korelasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah Product Moment. Hasil perhitungan analisis korelasi hubungan yang diperoleh positif yang signifikan antara pola · asuh demokratis dan kemampuan verbalisasi, dimana rxy = 0,676; dengan p = 0.000 berarti p < 0,010. Artinya sernakin demokratis pola asuh maka semakin baik kemampuan verbalisasi. Koefisien determinan (r2) dari hubungan antara variabel X dan variabel Y adalah sebesar r2 = 0,458. Artinya kemampuan verbalisasi dibentuk oleh pola asuh demokratis sebesar 45,8% atau pola asuh demokratis memberi pengaruh sebesar 45,8% terhadap kemampuan verbalisasi. Ini berarti bahwa masih terdapat 54,2% lagi faktor lain yang membentuk kemampuan verbalisasi pada anak usia dini yang dalam penelitian ini tidak dikaji lebih lanjut. This research aims to explain whether there is a relationship between democratic parenting with early childhood verbalization abilities. Free variable in this research is democratic parenting and the dependent variable is verbalization abilities of early childhood. Deep sampling technique This research uses a purposive sampling technique. Where the sample number is l 04 people consisting of 25 democratic parents and 25 early childhood children in PAUD Anisah, while 27 parents are democratic as are 27 young children at PAUD Kenanga Raya. The data collection method used is psychological scale method which is prepared based on the democratic parenting style scale and verbalization ability scale. The democratic parenting style scale was prepared based on theory Baumrind (in Bertaria, 2001) and a verbalization ability scale were compiled based on the theory of the Ministry of National Education (20 I 0). The data analysis method used in this research is analytical techniques product moment correlation. The number of democratic parenting style items is 40 items which consists of 20 favorable items and 20 unfavourable items. Test technique the reliability of the two scales uses the Hoyt formula. Reliability index obtained for democratic parenting was rn= 0.926; p = 0.000 (reliable) and the reliability index obtained for verbalization ability was rn = 0.833; p = 0.000 (reliable). Distribution normality test results using the Kolmogorov-Smirnov formula with the results of both nonnal variables (p > 0.050) and spread following normal Ebbing Gauss curve because the results for democratic parenting are p = 0.346 and for verbalization ability p = 0.053. The linearity test results obtained P Difference = 0.000, p < 0.050, then it is declared linear. The correlation method used in this research is Product Moments. The results of the correlation analysis calculation of the relationship obtained are positive significant relationship between democratic parenting and verbalization ability, where rxy = 0.676; with p = 0.000 means p < 0.010. This means that parenting patterns will become more democratic the better your verbalization skills will be. Determinant coefficient (r2) of The relationship between variable X and variable Y is r2 = 0.458. It means verbalization ability is formed by democratic parenting by 45.8% or Democratic parenting has a 45.8% influence on ability verbalization. This means that there are still 54.2% other factors that are form verbalization abilities in early childhood in this study not studied further.
Description: 72 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/24041
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
088600218 - Soputri Evonnina Hutauruk - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography4.13 MBAdobe PDFView/Open
088600218 - Soputri Evonnina Hutauruk - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV1.65 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.