Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23985
Title: Hubungan Dukungan Orang Tua dengan Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Baru Angkatan 2022 Fakultas Psikologi Universitas Medan Area
Other Titles: The Relationship between Parental Support and Adjustment in New Students Class of 2022, Faculty of Psychology, Medan Area University
Authors: Wardhani, Utami Kesuma
metadata.dc.contributor.advisor: Lubis, Rahmi
Keywords: dukungan orang tua;mahasiswa;penyesuaian diri;parental support;students;self adjustment
Issue Date: 27-Mar-2024
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188600413
Abstract: Penyesuaian diri merupakan salah satu kemampuan yang penting dalam membantu individu pada saat terjun dalam lingkungan baru. Penyesuaian diri menjadi permasalahan umum yang ditemui pada mahasiswa baru dimana mereka harus berhadapan dengan lingkungan, situasi, serta bertemu orang-orang baru. Mahasiswa akan lebih mudah menyesuaikan diri apabila mereka mendapatkan dukungan yang dapat membantu mereka dalam menyesuaikan diri, terutama dukungan dari orang tua. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan orang tua dengan penyesuaian diri mahasiswa. Sampel dalam penelitian ini berjumlah 225 orang mahasiswa psikologi Angkatan 2022, dengan teknik pengambilan sampel yaitu total sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan ialah dengan menggunakan skala yaitu skala penyesuaian diri dan skala dukungan orang tua. Teknik analisis data yang digunakan ialah korelasi Pearson product moment. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini ialah ada hubungan positif antara dukungan orangtua dengan penyesuaian diri pada mahasiswa. Penelitian ini menunjukkan hasil koefisien korelasi rxy sebesar 0,240 dengan nilai signifikan p < 0,05 ( p = 0,000). Dapat disimpulkan bahwa dukungan orang tua memiliki hubungan positif terhadap penyesuaian diri pada mahasiswa baru angkatan 2022 Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Semakin tinggi dukungan orang tua maka semakin tinggi pula penyesuaian diri mahasiswa. Dukungan orang tua memberikan sumbangan sebesar 5,8 % terhadap penyesuaian diri mahasiswa. Adaptation is an important ability to help individuals when immersed in a new environment. Adjustment is a common problem encountered by new students where they have to deal with the environment, situations, and meet new people. Students will adjust more easily if they get support that can help them adjust, especially support from parents. This research aims to determine the relationship between parental support and student adjustment. The sample in this research was 225 psychology students from the Class of 2022, with a sampling technique, namely total sampling. The data collection method used is to use scales, namely the adjustment scale and the parental support scale. The data analysis technique used is Pearson product moment correlation. The hypothesis proposed in this research is that there is a positive relationship between parental support and student adjustment. This research shows the results of the rxy correlation coefficient of 0.240 with a significant value of p < 0.05 (p = 0.000). It can be concluded that parental support has a positive relationship with adjustment in new students class of 2022, Faculty of Psychology, Medan Area University. The higher the parental support, the higher the student's adjustment. Parental support contributes 5.8% to student adjustment.
Description: 93 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23985
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188600413 - Utami Kesuma Wardhani - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography11.88 MBAdobe PDFView/Open
188600413 - Utami Kesuma Wardhani - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV181.63 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.