Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23583
Title: Analisis Perhitungan Struktur pada Box Culvert Jalan Kereta Api (Studi Kasus BH 41 Lintas Medan-Binjai)
Other Titles: Analysis of Structural Calculations on Railway Box Culverts (Case Study of BH 41 Cross Medan-Binjai)
Authors: Lesmana, Muhammad Odi
metadata.dc.contributor.advisor: Hermansyah
Hutauruk, Denny Meisandy
Keywords: box culvert;kereta api;SNI 1725-2016;train
Issue Date: 9-Aug-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178110132
Abstract: Box Culvert merupakan suatu saluran air tertutup yang dapat meminimalisir masuknya sampah didalam saluran tersebut sehingga aliran air tidak terganggu dan umumnya saluran ini berada di bawah tanah atau jalan raya. Pada perhitungan struktur Box Culvert digunakan teori tekanan tanah lateral dari Coulomb dan Rankine untuk menghitung tekanan tanah yang bekerja pada Box Culvert. Untuk struktur Box Culvert digunakan program SAP2000 untuk menghitung gaya–gaya dalam yang bekerja pada struktur Box Culvert akibat dari beban tanah pada struktur tersebut. Hasil dari perencanaan Box Culvert diperoleh yaitu dimensi Peraturan yang digunakan dalam perencanaan struktur Box Culvert adalah Pembebanan jembatan mengaju pada SNI 1725-2016, sedangkan beban gempa yang digunakan adalah SNI 2833:201. Box Culvert sepanjang 6,2m dengan lebar 2,3 m dan tinggi 1,4m. 20m dengan lebar 4 m dan tinggi 4m. Dimensi Box Culvert Ketebalan plat lantai (t1) 0,3m,plat dinding (t2) 0,3m dan untuk plat plat pondasi pada box culvert (t3) 0,5m. Dimensi pada dinding sayap Box Culvert yang di hitung dengan Panjang dinding sayap(c) 1,4m. Selanjutnya tinggi dinding sayap bagian ujung(d) 0,3m dan tebal dinding sayap (Tw) 0,3m. Sehingga Box Culvert yang direncanakan mampu menahan beban kereta api. Box Culvert is a closed water channel that can minimize the entry of rubbish into the channel so that the water flow is not disturbed and generally this channel is underground or on a highway. In calculating the Box Culvert structure, the lateral earth pressure theory of Coulomb and Rankine is used to calculate the earth pressure acting on the Box Culvert. For the Box Culvert structure, the SAP2000 program is used to calculate the internal forces acting on the Box Culvert structure as a result of the soil load on the structure. The results of the Box Culvert planning obtained are the dimensions of the regulations used in the design of the Box Culvert structure. Bridge loading refers to SNI 1725-2016, while the earthquake load used is SNI 2833:201. Box Culvert is 6.2m long with a width of 2.3m and a height of 1.4m. 20m with a width of 4 m and a height of 4m. Box Culvert Dimensions The thickness of the floor plate (t1) is 0.3m, wall plate (t2) 0.3m and for the foundation plate on the box culvert (t3) 0.5m. The dimensions of the Box Culvert wing wall are calculated by Wing wall length (c) 1.4m. Furthermore, the height of the wing wall at the end (d) is 0.3m and the thickness of the wing wall (Tw) is 0.3m. So that the planned Box Culvert is able to withstand the train load.
Description: 70 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/23583
Appears in Collections:SP - Civil Engineering

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178110132 - Muhammad Odi Lesmana - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.36 MBAdobe PDFView/Open
178110132 - Muhammad Odi Lesmana - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV505.04 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.