Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22064
Title: Peran Komunikasi Pendongeng pada Pembentukan Karakter Anak-anak (Studi Kasus Komunitas Kampung Dongeng Medan)
Other Titles: The Role of Storyteller Communication in the Formation of Children's Character (Case Study of the Medan Fairy Tale Village Community)
Authors: Ikhwani, Adillah
metadata.dc.contributor.advisor: Jamil, Bahrum
Matondang, Armansyah
Keywords: kampung dongeng medan;kualitatif;peran komunikasi;kampung dongeng medan;qualitative;the role of communication
Issue Date: 21-Sep-2023
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;188530077
Abstract: Komunitas Kampung Dongeng Medan merupakan suatu wadah yang bergerak dibidang pendidikan karakter anak yang aktif di kota Medan, tujuannya adalah menciptakan titik ramah anak diseluruh wilayah Indonesia. Tujuan dilaksanakan penelitian ini untuk mengetahui bagaimana peran komunikasi yang dilakukan pendongeng komunitas Kampung Dongeng Medan dalam hal pembentukan karakter anak-anak melalui program Pekan Ceria. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan metode penelitan kualitatif deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peranan komunikasi pendongeng dalam pembentukan karakter sudah baik, hal tersebut terbukti dari anak-anak yang mengikuti kegiatan Pekan Ceria sudah menunjukkan tanggung jawab atas diri sendiri, sikap peduli pada lingkungan, kemudian sikap saling menghargai kepada teman-teman, dan orang yang lebih tua dan sudah menerapkan tolong menolong dan penerapan komunikasi menggunakan komunikasi verbal dan non verbal. The Kampung Dongeng Medan Community is a forum engaged in character education for children who are active in the city of Medan. Aims to create childfriendly points throughout Indonesia. This study aims to find out the role of communication performed by Kampung Dongeng Medan community storytellers in building the character of children through the Pekan Ceria program using descriptive qualitative research methods. The results of this study indicate that the role of storyteller communication in character building is good, as evidenced by the children who take part in this activity who have shown responsibility for themselves, care for the environment, mutual respect for friends and elders and apply help-help with the implementation of verbal and non-verbal communication.
Description: 83 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/22064
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
188530077 - Adillah Ikhwani - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.51 MBAdobe PDFView/Open
188530077 - Adillah Ikhwani - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV528.37 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.