Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19163
Title: Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Siswa SMK Global Mandiri Aceh Singkil
Other Titles: Relationship Between Parental Support and Student Motivation at Global Mandiri Vocational School in Aceh Singkil
Authors: Ambarwati, Intan
Keywords: parent support and student learning motivation;dukungan orang tua dan motivasi belajar siswa
Issue Date: 29-Jun-2021
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168600059
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara dukungan orang tua dengan motivasi belajar pada siswa SMK. Subjek peneliti adalah siswa SMK Global Mandiri Aceh Singkil. Hipotesis didalam penelitian ini ada hubungan antara dukungan orang tua dengan motivasi belajar pada siswa, dengan asumsi semakin tinggi dukungan orangtuanya maka semakin tinggi pula motivasi belajar siswa. Penelitian ini menggunakan skala dukungan orang tua yang terdiri dari 5 aspek yaitu: menciptakan kehidupan beragama, mempunyai waktu bersama keluarga, mempunyai komunikasi yang baik sesame keluarga, saling menghargai, dan hubungan yang erat. Serta skala motivasi belajar yang diambil dari aspek-aspek motivasi belajar. Dalam upaya membuktikan hiotesis diatas maka dikunakan teknik . terdapat hubungan positif signifikan antara dukungan orang tua dengan motivasi belajar. Hasil ini dibuktikan dengan rxy = 0,494 ; p<0,05 yang berarti hipotesis yang diajukan berbunyi ada hubungan antara dukungan orang tua dengan motivasi belajar siswa SMK Global Mandiri Aceh Singkil dinyatakan di terima. Artinya semakin tinggi dukungan orangtua maka semakin tinggi motivasi belajar. Berdasarkan hasil perhitungan yang telah dilakukan mengenai mean empiric, maka diketahui bahwa subjek penelitian memiliki dukungan orang tua yang tinggi, di mana mean hipotetiknya < 82,5 empiriknya 91,8. Kemudian untuk motivasi belajar mean hipotetiknya <57,5 empiriknya 63,37. This study aims to find out the relationship between parental support and learning motivation in vocational school students. the subject of the study is SMK Global Mandiri Aceh Singkil, Hypotheses in this study there is a relationship between parental support and learning motivation in students, assuming the higher the support of parents, the higher the motivation of students' learning. This study uses a scale of parental support consisting of 5 aspects, namely : : create a religious life, have time with family, have good communication sesame family, mutual respect, and close relationship. As well as the scale of learning motivation taken from aspects oflearning motivation. In an effort to prove hiotesis above, the product moment. there is a significant positive relationship between parental support and learning motivation. These resultsare evidenced by rxy = 0,494 ; p<0,05 which means the proposed hypothesis reads there is a link between parental support and student learning motivation student SMK Global Mandiri Aceh Singkil. received. This means that the higher the parental support, the higher the motivation to learn. Based on the results of calculations that have been done about empiric mean, it is known that the study subjects have high parental support, where the hypothetical mean < 82,5 empiriknya 91,8. Then for motivation to learn the hypothetical mean <57,5 empiriknya 63,37.
Description: 149 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/19163
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168600059 - Intan Ambarwati - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV808.08 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
168600059 - Intan Ambarwati - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.