Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19105
Title: Hubungan Dukungan Orang Tua dan Regulasi Diri dengan Tanggung Jawab Belajar pada Siswa SMA Negeri 1 Lhokseumawe Tahun Pelajaran 2021/2022
Other Titles: The Relationship between Parental Support and Self-Regulation with Study Responsibilities in Students of SMA Negeri 1 Lhokseumawe Academic Year 2021/2022
Authors: Surdi, T.Isman
Keywords: dukungan orang tua;regulasi diri;tanggung jawab belajar;parental support;self regulation;learning responsibilities
Issue Date: 1-Aug-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;191804044
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan dukungan orang tua dan regulasi diri dengan tanggung jawab belajar pada siswa SMA Negeri 1 Lhokseumawe. Pendekatan penelitian adalah kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Populasi penelitian adalah siswa kelas XI SMA Negeri 1 Lhokseumawe yang berjumlah 330 orang siswa. Sampel penelitian menggunakan rumus Slovin dengan besar sampel 181 orang. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah dukungan orang tua dan regulasi diri, sedangkan variabel terikat adalah tanggung jawab belajar. Penelitian dilaksanakan di SMA Negeri 1 Lhokseumawe pada bulan November 2021. Teknik pengumpulan data penelitian menggunakan skala dukungan orang tua, regulasi diri dan tanggung jawab belajar. Teknik analisis data menggunakan uji statistik regresi linear berganda dengan memanfaatkan program analisis data SPSS 26. Berdasarkan hasil perhitungan korelasi diperoleh hasil adanya hubungan dukungan orang tua dengan tanggung jawab belajar sebesar 0,379 dan adanya hubungan regulasi diri dengan tanggung jawab belajar sebesar 0,387. Selanjutnya hasil analisis regresi menunjukkan uji FHitung 18.985 > FTabel 3.046, terima Ha tolak H0 yaitu terdapat hubungan secara simultan antara dukungan orang tua, regulasi diri dengan tanggung jawab belajar pada siswa SMA Negeri 1 Lhokseumawe sebesar 0,419. Dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan dukungan orang tua dan regulasi diri sebesar 41.9% terhadap tanggung jawab belajar siswa. Direkomendasikan kepada orang tua siswa agar dapat memberi perhatian dan memberi dukungan kepada anaknya. Selanjutnya kepada para siswa SMA Negeri 1 Lhokseumawe dapat mengatur diri dan bertanggung jawab terhadap pembelajaran. This study aims to determine the relationship between parental support and selfregulation with learning responsibilities in SMA Negeri 1 Lhokseumawe students. The research approach is quantitative with the type of correlational research. The population of this research is the students of class XI SMA Negeri 1 Lhokseumawe, totaling 330 students. The research sample used the Slovin formula with a sample size of 181 people. The independent variables in this study were parental support and self-regulation, while the dependent variable was learning responsibility. The research was carried out at SMA Negeri 1 Lhokseumawe in November 2021. The research data collection technique used a questionnaire scale. Research data collection techniques using a scale parental support, self regulation and learning responsibility. The data analysis technique use multiple linear resression statistical test by utilizing the SPSS 26 data analysis program. Based on the results of the correlation calculations, the results of the relationship between parental support and learning responsibilities are 0.379 and the relationship between self-regulation and learning responsibilities is 0.387. Furthermore, the results of the multiple regression analysis show the F test count 18,985 > FTable 3,046, accept Ha reject H0 that is there is a simultaneous relationship between parental support, self-regulation with learning responsibilities in SMA Negeri 1 Lhokseumawe students of 0.419. It can be concluded that there is a relationship between parental support and selfregulation of 41.9% on student learning responsibilities. It is recommended for parents to pay attention and support their children. Furthermore, the students of SMA Negeri 1 Lhokseumawe can organize themselves and be responsible for learning.
Description: 120 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/19105
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
191804044 - T.Isman Surdi - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV639.83 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
191804044 - T.Isman Surdi - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.