Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/1891
Title: Hubungan Efikasi Diri Akademik dan Dukungan Sosial Dengan Penyesuaian Diri Siswa SMP Swasta Budi Agung Medan
Authors: Rahmayanti, Elfira
Keywords: efikasi diri akademik
dukungan sosial
Penyesuaian Diri
Issue Date: 2013
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study aims to determine the relationship of academic self-efficacy and social support with adjustment to junior high school students Budi Agung Medan. This study is expected to provide useful input for the students to be able to solve the problem by establishing academic self-efficacy and social support with their peers so that they can be more independent and always ready to face the various problems that will arise in the future and be able to adjust to in the school environment. The hypothesis is a positive relationship Academic Self-Efficacy and Social Support With Student Adjustment. This research was conducted using a quantitative method which the questionnaires academic self-efficacy scale (α = 0.858), social support scale (α = 0.834) and scale adjustment (α = 0.882). The theory used is academic self-efficacy theory proposed by Bandura, social support theory and the theory put forward Tracy, adjustment proposed by Schneiders. The subjects were students of class VII SMP Budi Agung as many as 120 people. Sampling using probability sampling technique that uses simple random sampling technique. Analysis technique used is the Pearson Product Moment. Results reveal that there is a positive correlation relationship between academic self-efficacy and social support with student adjustment. It can be seen from the magnitude of the correlation (r) of 0.786, meaning that the relationship between the independent variables (X1, X2) and Y dependent strong or significant. The correlation is positive. It means that if the value of high academic self-efficacy and social support is high, then the adjustment of students will also be good.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan efikasi diri akademik dan dukungan sosial dengan penyesuaian diri siswa SMP Swasta Budi Agung Medan. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan masukan yang bermanfaat bagi siswa agar dapat menyelesaikan masalahnya dengan membentuk efikasi diri akademik dan hubungan sosial dengan teman sebayanya sehingga mereka dapat lebih mandiri dan juga selalu siap untuk menghadapi berbagai masalah yang akan timbul pada masa yang akan datang dan dapat menyesuaikan diri di lingkungan sekolah. Hipotesis yang diajukan adalah ada hubungan positif Efikasi Diri Akademik dan Dukungan Sosial Dengan Penyesuaian Diri Siswa. Penelitian ini dilakukan metode kuantitatif yakni dengan memakai kuesioner yakni skala efikasi diri akademik ( α = 0.858), skala dukungan sosial (α = 0. 834) dan skala penyesuaian diri ( α = 0.882). Teori yang dipakai adalah teori efikasi diri akademik yang dikemukakan oleh Bandura, teori dukungan sosial yang dikemukakan Tracy dan teori penyesuaian diri dikemukakan oleh Schneiders. Subjek penelitian ini adalah adalah siswa kelas VII SMP Swasta Budi Agung sebanyak 120 orang. Pengambilan sampel menggunakan teknik probability sampling yaitu menggunakan teknik simple random sampling. Teknik analisa yang digunakan adalah Pearson Product Moment. Hasil penelitian diketahui bahwa ada hubungan positif hubungan antara efikasi diri akademik dan Dukungan sosial dengan penyesuaian diri siswa. Hal ini dapat dilihat dari besarnya korelasi ( r ) sebesar 0.786, artinya hubungan antara variable-variabel independen ( X1,X2 ) dan dependen Y kuat atau signifikan. Korelasinya bersifat positif. Artinya jika nilai efikasi diri akademik tinggi dan dukungan sosial tinggi, maka penyesuaian diri siswa juga akan baik.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1891
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
111804028_file 1.pdfCover145.18 kBAdobe PDFView/Open
111804028_file 2.pdfAbstract139.42 kBAdobe PDFView/Open
111804028_file 3.pdfIntroduction82.33 kBAdobe PDFView/Open
111804028_file 4.pdfChapter I91.13 kBAdobe PDFView/Open
111804028_file 5.pdfChapter II170.17 kBAdobe PDFView/Open
111804028_file 6.pdfChapter III244.89 kBAdobe PDFView/Open
111804028_file 8.pdfReference67.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.