Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/17861
Title: Hubungan Dukungan Orangtua Dan Konsep Diri Dengan Kepercayaan Diri Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Habinsaran TA 2020/2021
Other Titles: The Relationship between Parental Support and Self-Concept with the Confidence of Class XII Students of SMA Negeri 1 Habinsaran FY 2020/2021
Authors: Parinduri, Abrar Parinduri
Simorangkir, Rebekka Saomauli
Keywords: Dukungan Orangtua
Parental support
Konsep diri dan Kepercayaan diri siswa
Student self-concept Student self-confidence
Issue Date: Jan-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;191804048
Abstract: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan dukungan orangtua dan konsep diri terhadap kepercayaan diri siswa kelas XII SMA Negeri 1 Habinsaran TA. 2020/2021. Tipe penelitian menggunakan kuantitatif dengan pendekatan survey. Populasi sebanyak 100 dengan sampel 57 berdasarkan teknik purposive sampling, pengumpulan data menggunakan skala dukungan orangtua, kemampuan konsep diri, dan skala kepercayaan diri. Hasil penelitian menerima ketiga hipotesis dengan (H1) terdapat hubungan positif dan signifikan antara dukungan orangtua dengan kepercayaan diri siswa SMA Negeri 1 Habinsaran dengan tingkat korelasi (R=0,352) dengan p= 0,007 < 0,05 dan nilai prediksi atau kontribusi sebesar (R2= 0124) atau 12,4%. Kemudian (H2) terdapat hubungan positif dan signifikan antara konsep diri siswa dengan kepercayaan diri siswa SMA Negeri 1 Habinsaran dengan tingkat korelasi (R=0,177) dengan p= 0,008 < 0,05 dan nilai prediksi atau kontribusi sebesar (R2= 0,031) atau 3,1%. Terakhir ada (H3) terdapat hubungan positif dan signifikan antara dukungan orangtua dan konsep diri siswa dengan kepercayaan diri siswa SMA Negeri 1 Habinsaran dengan tingkat korelasi (R=0,371) dengan p= 0,018 < 0,05 dan nilai prediksi atau kontribusi sebesar (R2= 0,138) atau 13,8%. concept on the self-confidence of class XII students of SMA Negeri 1 Habinsaran TA. 2020/2021. This type of research uses a quantitative survey approach. The population is 100 with a sample of 57 based on pureposive sampling technique, data collection using a parental support scale, self-concept ability, and self-confidence scale. The results of the three hypotheses with (H1) there is a positive and significant relationship between parental support and self-confidence of SMA Negeri 1 Habinsaran students with a correlation level (R = 0.352) with p = 0.007 < 0.05 and a predictive value or contribution of (R2 = 0124 ) or 12.4%. Then (H2) there is a positive and significant relationship between students' self-concept and self-confidence of SMA Negeri 1 Habinsaran students with a correlation level (R = 0.177) with p = 0.008 < 0.05 and a predictive value or contribution of (R2 = 0.031) or 3 ,1%. Finally there is (H3) there is a positive and significant relationship between parental support and students' self-concept with the confidence of SMA Negeri 1 Habinsaran students with a correlation level (R = 0.371) with p = 0.018 < 0.05 and a predictive value or contribution of (R2 = 0.138) or 13.8%.
Description: 157 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/17861
Appears in Collections:MT - Master of Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
191804048 - Rebekka Saormauli Simorangkir - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography2.91 MBAdobe PDFView/Open
191804048 - Rebekka Saormauli Simorangkir - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV514.06 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.