Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/1774
Title: Evaluasi Corporate Social Resposibility (CSR)/ Program Kemitraan dan Bina Lingkungan (PKBL) PT Indonesia Aluminium (PERSERO)2
Authors: Laksono, Widjajanto Djoko
Keywords: corporate social responsibility (CSR);evaluasi CIPP & TBL
Issue Date: 2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Corporate Social Responsibility (CSR) can be defined as corporate social responsibility to stakeholders directly or indirectly to the existence or activity of the company. Implementation of CSR for “BUMN”-owned companies refers to the Minister of “BUMN” Regulation no. PER-09 / MBU / 07/2015 on Partnership and Community Development Program (PKBL), for that will be seen the implementation of CSR / PKBL on PT Indonesia Asahan Aluminum (PT Inalum Persero), one of state-owned enterprises operating in Kuala Tanjung (Smelter) and in Paritohan (Hydropower) North Sumatra, with its main production is Aluminum Ingot and Electric (for aluminum smelting). The problem in this research is the existence of the excesses of the public about PT Inalum (Persero) especially at the time of employee recruitment, hence the purpose of this research will evaluate the implementation of CSR / PKBL implemented by PT Inalum (Persero) also want to know benefits and constraints that occur in the implementation. The research approach used is qualitative research using the method of evaluation of Context Input Process Product (CIPP) and Tripple Bottom Line (TBL) concept. Data collection techniques were conducted through literature studies (literature, articles, concepts and theory of CSR and policy evaluation) and field studies (CSR / PKBL implementation, interviews). The results showed that PT Inalum (Persero) has a high commitment to the implementation of its CSR / PKBL by considering the economic, environmental and community aspects as well. PT Inalum (Persero) has paid attention to three things: profit (profit), community (people) and the environment (planet) that will provide multiplier effect to the community (Stakeholder), the environment and the company itself as create a reputation and image company well, running the company's operations freely without any disturbance of the community, the relationship with the regulator the better, the award for recognition of the outside of the company's performance. The obstacles in the frequent implementation of the proposal submission documents are often inaccurate, any submission of assistance should be granted, accountability reports for the assistance received are insufficiently implemented.
Description: Tanggung jawab sosial perusahaan atau Corporate Social Responsibility (CSR) dapat diartikan sebagai tanggung jawab sosial perusahaan kepada pihak-pihak yang berkepentingan (Stakeholder) langsung maupun tidak langsung terhadap eksistensi atau aktivitas perusahaan. Pelaksanaan CSR untuk perusahaan yang berstatus BUMN mengacu pada peraturan Menteri BUMN No. PER-09/MBU/07/2015 tentang Program Kemitraan dan Bina Lingkungan (PKBL), maka untuk itu akan dilihat pelaksanaan CSR/PKBL tersebut pada PT Indonesia Asahan Aluminium (PT Inalum Persero), salah satu BUMN yang beroperasi di Kuala Tanjung (Smelter) dan di Paritohan (PLTA) Sumatera Utara, dengan produksi utamanya adalah Aluminium Ingot dan Listrik (untuk kebutuhan aluminium smelting). Permasalahan dalam penelitian ini adalah masih adanya ekses kurang baik masyarakat sekitar terhadap PT Inalum (Persero) terutama pada saat rekruitmen karyawan, maka oleh karena itu tujuan penelitian ini akan melakukan evaluasi terhadap implementasi CSR/PKBL yang dilaksanakan oleh PT Inalum (Persero) juga ingin mengetahui manfaat dan kendala-kendala yang terjadi dalam implementasi tersebut. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan metode evaluasi program Context Input Process Product (CIPP) dan konsep Tripple Bottom Line (TBL). Teknik pengumpulan data dilakukan melalui studi kepustakaan (literature, artikel, konsep dan teori CSR serta evaluasi kebijakan) dan studi lapangan (pelaksanaan CSR/PKBL, wawancara). Hasil penelitian menunjukkan bahwa PT Inalum (Persero) telah memiliki komitmen yang tinggi terhadap implementasi CSR/PKBLnya dengan mempertimbangkan aspek ekonomi, lingkungan dan masyarakat sekaligus. PT Inalum (Persero) telah memperhatikan kepada tiga hal yaitu laba (profit), masyarakat (people) dan lingkungan (planet) yang akan memberikan manfaat multiplier effect kepada masyarakat (Stakeholder), lingkungan maupun terhadap perusahaan itu sendiri, seperti membuat reputasi dan image perusahaan menjadi baik, operasional perusahaan berjalan tanpa adanya gangguan masyarakat, hubungan dengan regulator semakin baik, adanya penghargaan sebagai pengakuan pihak luar atas kinerja perusahaan. Adapun kendala dalam implementasi yang sering terjadi adalah dokumen pengajuan bantuan (proposal) sering tidak akurat, setiap pengajuan bantuan harus dikabulkan, laporan pertanggungjawaban atas bantuan yang telah diterima masih kurang dilaksanakan
URI: https://repositori.uma.ac.id/123456789/1774
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151801043_file 1.pdfCover96.38 kBAdobe PDFView/Open
151801043_file 2.pdfAbstract83.35 kBAdobe PDFView/Open
151801043_file 3.pdfIntroduction93.06 kBAdobe PDFView/Open
151801043_file 4.pdfChapter I233.94 kBAdobe PDFView/Open
151801043_file 5.pdfChapter II439.56 kBAdobe PDFView/Open
151801043_file 6.pdfChapter III105.74 kBAdobe PDFView/Open
151801043_file 8.pdfReference1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.