Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/17413
Title: Studi Identifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Harga Diri pada Mahasiswa Pengguna Instagram di Fakultas Psikologi Universitas Medan Area
Authors: Fisdayani, Rizki
metadata.dc.contributor.advisor: Hayati, Endang
Keywords: harga diri;instagram;self esteem
Issue Date: 17-Feb-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;178600045
Abstract: Media sosial instagram membuat remaja merasa menemukan dan mendapatkan suatu media yang dapat memenuhi kebutuhannya. Mulai dari kebutuhan untuk pertemanan, mengakses berbagai informasi, pemenuhan kebutuhan hiburan dan sebagainya. Penggunaan instagram dapat mendukung terbentuknya identitas diri remaja. Penggunaan instagram yang intens dapat berpengaruh kepada harga diri remaja. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar kontribusi faktorfaktor yang mempengaruhi harga diri terhadap penggunaan instagram pada mahasiswa di Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Faktor-faktor yang mempengaruhi harga diri yaitu faktor penghargaan dan penerimaan diri dari orang-orang yang signifikan, kelas sosial dan kesuksesan, nilai dan inspirasi individu dalam menginterpretasi pengalaman dan kesuksesan, dan cara individu dalam menghadapi devaluasi. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan tipe penelitian survei. Populasi berjumlah 354 orang yang merupakan mahasiswa stambuk 2017, dengan menggunakan teknik pengambilan sampel Incidental (accidental opportunistic sampling) didapatkan jumlah sampel sebanyak 104 orang. Alat ukur yang digunakan adalah skala penelitian harga diri yang terdiri dari 22 aitem (α = 0,863). Dari analisis faktor didapatkan kontribusi faktor penghargaan dan penerimaan diri dari orang-orang yang signifikan sebesar 39,36 %, faktor kelas sosial dan kesuksesan sebesar 23,73 %, faktor nilai dan inspirasi individu dalam menginterpretasi pengalaman dan kesuksesan sebesar 21,26 %, dan faktor cara individu dalam menghadapi devaluasi sebesar 15,56 %. Berdasarkan analisis faktor menunjukkan bahwa faktor yang paling dominan adalah faktor penghargaan dan penerimaan diri dari orang-orang yang signifikan. Instagram social media makes teenagers feel they are finding and getting a medium that can meet their needs. Begin from the need for friendship, accessing various information, meeting entertainment needs and so on. The use of Instagram can support the formation of adolescent self-identity. Intense use of Instagram can influence of adolescent self-esteem. This study aims to find out how much the contribution of factors that influence self-esteem to the use of Instagram in students at the Faculty of Psychology, Universitas Medan Area. Factors that influence self-esteem is the factor appreciation and self-acceptance of significant people, social class and success, individual value and inspiration of individual in interpreting experience and success, and the method individuals deal with devaluation. This research uses quantitative method with survey research type. The population of 354 people who are students in 2017, using incidental sampling techniques (accidental opportunistic sampling) obtained the number of samples as many as 104 people. The measuring instrument used is a self-esteem research scale consisting of 22 aitems (α = 0.863). From the analysis of factors obtained the contribution of the factor appreciation and self-acceptance from people who are significant by 39,36 %, the factor social class and success by 23,73%, the factor value and inspiration of individual in interpreting experience and success by 21,26 %, and factor of the method individuals deal with devaluation by 15,65%. Based on the analysis of factors showed that the most dominant factor were the factor of appreciation and self-acceptance of significant people.
Description: 81 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/17413
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
178600045 - Rizki Fisdayani Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography1.24 MBAdobe PDFView/Open
178600045 - Rizki Fisdayani Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV399.16 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.