Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/17323
Title: Motif Dan Kepuasan Penggunaan Media Sosial Instagram Terhadap Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Medan Area
Other Titles: Motives and Satisfaction of the Use of Instagram Social Media on Students of the Faculty of Law, University of Medan Area
Authors: Nasution, Dian Azhary
metadata.dc.contributor.advisor: Srg, Nina Siti Salmaniah
Barus, Rehia K. Isabela Barus
Keywords: kepuasan;aplikasi instagram;motif penggunaan sosial media;deskriptif kuantitatif;satisfaction;instagram application;social media usage motives;quantitative descriptive
Issue Date: 8-Feb-2022
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168530002
Abstract: Judul ipenelitian iini iadalah iMotif iDan iKepuasan iPenggunaan iMedia iSosial iInstagram iTerhadap iMahasiswa iFakultas iHukum iUniversitas iMedan iArea. iAdapun itujuan idari ipenelitian iini iadalah iuntuk imenguji iseberapa ibesar imotif idan ikepuasan idalam ipenggunaan imedia isosial iinstagram ipada ipengunaan imahasiswa. iTeori iyang idigunakan idalam ipenelitian iini iadalah iteori iUses iand iGratification. iMetode iyang idilakukan iadalah idengan imenggunakan imetodologi ipenelitian ideskriptif ikuantitatif. iPenarikan isampel imenggunakan irumus iSlovin. iSehingga idiperoleh i77 isampel. iPenelitian iini idiuji idengan imenggunakan iuji ikorelasi ichi-square iuntuk imengetahui ihubungan iatau ipengaruh idua ibuah ivariabel inominal idan imengukur ikuatnya ihubungan iatauipengaruhiantara imotif idanikepuasan. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan diperoleh bahwa pengaruh motif informasi dengan kepuasan penggunaan media sosial Instagram pada Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Medan Area menunjukan nilai p value 0,002 bahwa terdapat pengaruh antara motif informasi dengan kepuasan penggunaan Instagram, selanjutnya motif identitas pribadi dengan kepuasan penggunaan media sosial Instagram menunjukan nilai p value 0,015 bahwa terdapat pengaruh antara motif identitas pribadi dengan kepuasan penggunaan Instagram, kemudian motif integritas dan interaksi sosial dengan kepuasan penggunaan media sosial Instagram menunjukan nilai p value 0,005 bahwa terdapat pengaruh antara motif integritas dan interaksi sosial dengan kepuasan penggunaan Instagram, dan hasil uji chi-square pada motif hiburan dengan kepuasan penggunaan media sosial Instagram menunjukan nilai p value 0,000 bahwa terdapat pengaruh antara motif hiburan dengan kepuasan penggunaan Instagram. Nilai hubungan motif hiburan dengan kepuasan penggunaan Instagram adalah 0,000 yang berarti pengaruh motif hiburan dengan kepusan penggunaan Instagram adalah signifikan, hasil uji chi-square menunjukan bahwa kepuasan penggunaan media sosial Instagram terhadap motif hiburan adalah sebesar 73 %. The ititle iof ithis iresearch iis ithe iMotives iand iSatisfaction iof iUsing iInstagram iSocial iMedia ifor iStudents iof ithe iFaculty iof iLaw, iUniversity iof iMedan iArea.As ithe ipurpose iof ithis istudy iis ito itest ihow imuch imotivation iand isatisfaction iin ithe iuse iof isocial imedia iInstagram ion ithe iuse iof istudent. iThe itheory iused iin ithis iresearch iis ithe iUses iand iGratification itheory. iThe imethod iused iis ito iuse ia iquantitative idescriptive iresearch imethodology. iWithdrawal iof isamples iusing ithe iSlovin iformula. iSo ithat iobtained7777 isamples. iThis istudy iwas itested iusing ithe ichi-square icorrelationitest ito idetermine ithe irelationship ioriinfluenceiof itwoinominal ivariables iand ito imeasure ithe istrength iof ithe irelationship ior iinfluence ibetween imotive iand isatisfaction. Based on the results of the research conducted, it was found that the influence of the information motive on the satisfaction of using Instagram social media on students of the Faculty of Law, Medan Area University showed a p value of 0.002 that there was an influence between information motives and satisfaction using Instagram, then personal identity motives and satisfaction using social media Instagram showed p value 0.015 that there is an influence between the motive of personal identity and the satisfaction of using Instagram, then the motive of integrity and social interaction with the satisfaction of using social media Instagram shows a p value of 0.005 that there is an influence between the motive of integrity and social interaction with the satisfaction of using Instagram, and test results Chi-square on entertainment motives with satisfaction in using social media Instagram shows a p value of 0.000 that there is an influence between entertainment motives and satisfaction in using Instagram. The value of the relationship between entertainment motives and the satisfaction of using Instagram is 0,000, which means that the influence of entertainment motives and the decision to use Instagram is significant, the chi-square test results show that the satisfaction of using Instagram social media on entertainment motives is 73%.
Description: 63 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/17323
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168530002 - Dian Azhary Nasution - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV645.65 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
168530002 - Dian Azhary Nasution - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, V, Bibliography852.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.