Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/16694
Title: Hubungan antara Konsep Diri dengan Perilaku Asertif pada Siswa-Siswi di SMA Eka Prasetya Medan
Other Titles: The Relationship between Self-Concept and Assertive Behavior in Students at SMA Eka Prasetya Medan
Authors: Siahaan, Elpida Rosdiana
metadata.dc.contributor.advisor: Istiana
Hardjo, Suryani
Keywords: konsep diri;perilaku asertif
Issue Date: 2011
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;068600247
Abstract: Berdasarkan analisis data yang menggunakan metode Analisis Korelasi Product Moment, diketahui bahwa 1). Terdapat hubungan positif yang signifikan antara konsep diri dengan perilaku asertif. Artinya semakin positif konsep diri, maka semakin tinggi perilaku asertif, sebaliknya semakin negatif konsep diri maka semakin rendah perilaku asertif. Hasil ini dibuktikan dengan koefisien korelasi rxy = 0,271 ; sig < 0,050. Dengan demikian maka hipotesis yang telah diajukan dalam penelitian ini, dinyatakan diterima.. 2). Perilaku asertif, muncul disebabkan alah satunya oleh faktor konsep diri, dimana berdasarkan hasil penelitian ini diketahui bahwa konsep diri berpengaruh sebesar 7,3% terhadap perilaku asertif. Dari hasil ini maka diketahui bahwa masih terdapat 92,7 pengaruh dari faktor lain, dimana faktor lain tersebut dalam penelitian ini tidak diteliti, yakni faktor kepribadian masing-masing individu, jenis kelamin, sikap orangtua terhadap anak-anaknya, pendidikan individu itu sendiri dan kebudaya.an dimana individu itu berada. 3). Hasil lain yang diperoieh dari peneiitian ini, diketahui bahwa para siswa memiiiki ikonsep diri yang sangat positif dan juga memiliki perilaku asertif yang sangat tinggi. Konsep diri yang sangat positif dan juga perilaku asertif yang sangat tinggi ini diketahui dengan membandingkan antara mean hipotetik dengan mean empirik dengan memperhatikan bilangan SD masing-masing variabel. Mean empirik konsep diri adalah 164,900, lebh besar dari mean hipotetiknya. yakni 127.5 dan selisih kedua nilai terse but melebihi bilangan SD, yakni 16,831. Kemudian juga diketahui bahwa mean empirik perilaku asertif adalah 187,416, lebih besar dari mean hipotetiknya, yakni 145 dan selisih kedua nilai tersebut melebihi bilangan SD, yakni 19,197. Based on data analysis using the Product Correlation Analysis method moments, it is known that 1). There is a significant positive relationship between self concept with assertive behavior. This means that the more positive the self-concept, the higher assertive behavior, on the other hand, the more negative the self-concept, the more low assertive behavior. This result is evidenced by the correlation coefficient rxy = 0.271; sig < 0.050. Thus, the hypothesis that has been proposed in this research, declared accepted.. 2). Assertive behavior appears due to the only one by self-concept factor, which based on the results of this study is known that self-concept has an effect of 7.3% on assertive behavior. From this result then it is known that there are still 92.7 influences from else, where The other factors in this study were not investigated, namely the personality each individual, gender, parental attitude towards her children, individual education itself and the culture in which the individual it is located. 3). Another result obtained from this research, it is known that the students have a very positive self-concept and also has a very assertive behavior tall. Very positive self-concept and very high assertive behavior This is known by comparing the hypothetical mean with the empirical mean by paying attention to the SD number of each variable. Empirical mean self-concept is 164,900, which is larger than the hypothetical mean. i.e. 127.5 and the difference between the two values ​​exceeds the SD number, which is 16,831. Then too It is known that the empirical mean of assertive behavior is 187.416, which is greater than the hypothetical mean, which is 145 and the difference between the two values ​​exceeds the number SD, namely 19,197.
Description: 26 Halaman
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/16694
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
068600247 - Elpida Rosdiana Siahaan - Fulltext.pdfPart (Fulltext can read at Libraries)7.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.