Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13080
Title: Analisis Kualitas Pelayanan Air Minum Pada Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Tirtanadi Cabang Tuasan
Other Titles: Analysis of the Quality of Drinking Water Services at the Regional Drinking Water Company (PDAM) Tirtanadi Branch Tuas
Authors: Suhaila, Ika
metadata.dc.contributor.advisor: Kadir, Abdul
Matondang, Armansyah
Keywords: kualitas;pdam;quality;service
Issue Date: 18-Mar-2020
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168510016
Abstract: Kualitas pelayanan merupakan prioritas dari PDAM Tirtanadi Cabang Tuasan kepada pelanggan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kualitas pelayanan air minum yang diberikan oleh PDAM Tirtanadi Cabang Tuasan beserta faktor pendukung dan penghambatnya. Teori yang digunakan adalah dari Zeithaml dan Bitner yaitu tolak ukur dari kualitas dilihat dari beberapa indikator kehandalan, responsif, jaminan, empati, dan bukti nyata. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan cara observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kualitas pelayanan air minum yang diberikan oleh PDAM Tirtanadi Cabang Tuasan sepenuhnya belum efektif. Hal ini dapat dikatakan belum efektif atas dasar beberapa indikator yang dijadikan sebagai tolak ukur dari penelitian belum terlaksana secara optimal. Faktor pendukung dan penghambat juga merupakan penentu dari kualitas pelayanan yang diberikan. The quality of service is the priority of PDAM Tirtanadi Tuasan Branch to customers. This research aims to analyze the quality of drinking water services provided by PDAM Tirtanadi Tuasan Branch along with its supporting factors and inhibition. The theory used is from Zeithaml and Bitner which is the benchmark of quality judging by several indicators of reliability, responsiveness, assurance, empathy, and tangible. The research method used is a qualitative approach by means of observation, interview and documentation. The results of this study show that the quality of drinking water service provided by PDAM Tirtanadi Tuasan Branch is not fully effective. This can be said to have not been effective on the basis of some indicators that were used as a benchmark of research has not been carried out optimally. Supporting factors and inhibition are also determinants of the quality of service provided.
Description: 89 Halaman
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/13080
Appears in Collections:SP - Government Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168510016 - Ika Suhaila - Fulltext.pdfFulltext3.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.