Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11653
Title: Impelementasi Penerapan Program Surat Digital (E-Surat) Terhadap Percepatan Birokrasi pada Sekretariat Daerah Kabupaten Pakpak Bharat
Authors: Siregar, Andi Pranata
metadata.dc.contributor.advisor: Nasution, Muhammad Arif
Warijo
Keywords: effectiveness;digital system;e-surat;efektivitas;sistem persuratan digital
Issue Date: Jun-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;161801070
Abstract: The e -surat application is a kind of technology applied in the Regional Secretariat of Pakpak Bharat Regency. The e-surat application is a digital letter transformation that was created to respond to incoming or outgoing information. The existence of this e-mail system facilitates in correspondence, so that an official can provide a quick response. The Regional Secretariat of Pakpak Bharat Regency implements the e-surat System due to several problems that occur, for example e-mail is made from the invention of false documents, and wasteful of paper, time and cost, the Secretariat The problem to be studied in this research is how the procedure of the management of the letter with the application (e-surat) of the Regional Secretariat of Pakpak Bharat Regency, whether the application of e-mail has been effective, what constraints faced during e-surat operation, and what solutions are being undertaken to overcome the constraints faced. The object of study in this research is the Regional Secretariat of Pakpak Bharat Regency. Methods of data collection used in the preparation of the thesis is the method of observation, and interview. While the method of data analysis used is descriptive analysis method. Based on the results of research by the author that the application of e-mail as an application of correspondence activities is good and quite effective. The level of effectiveness can be seen from the speed, security, and performance of employees. Although it is considered quite effective, but still found obstacles in the implementation of e-surat in the daily correspondence activities. To overcome the constraints faced by the agency has sought several solutions to overcome these obstacles. The conclusion that can be drawn from the research is the implementation of e-surat in the Regional Secretariat of Pakpak Central Bharat Regency is quite effective. The authors suggest that e-mail applications for mailing activities continue to be implemented even if need be developed more so more effective.
Description: Aplikasi e-surat merupakan jenis tekhnologi yang diterapkan di Sekretariat Daerah Kabupaten Pakpak Bharat. Aplikasi e-surat merupakan transformasi surat dalam bentuk digital yang diciptakan untuk merespon informasi yang masuk atau keluar. Adanya sistem e-surat ini memudahkan dalam surat menyurat, sehingga seorang pejabat bisa memberikan respon yang cepat. Sekretariat Daerah Kabupaten Pakpak Bharat menerapkan Sistem e-surat karena adanya beberapa permasalahan yang terjadi, misalnya e-Surat dibuat berawal dari penemuan dokumen palsu, serta boros kertas, waktu dan biaya, maka Sekretariat Permasalahan yang akan dikaji dalam penelitian ini adalah bagaimana prosedur pengelolaan surat dengan aplikasi (e-surat) Sekretariat Daerah Kabupaten Pakpak Bharat, apakah penerapan e-surat sudah efektif, kendala apa yang dihadapi saat pengoperasian e-surat, serta solusi apa yang dilakukan untuk mengatasi kendala yang dihadapi. Objek kajian dalam penelitian ini adalah Sekretariat Daerah Kabupaten Pakpak Bharat. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penyusunan tesis adalah metode observasi, dan wawancara. Sedangkan metode analisis data yang digunakan adalah metode analisis deskriptif. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan penulis bahwa Penerapan e-surat sebagai aplikasi kegiatan surat menyurat sudah baik dan cukup efektif. Tingkat efektifitas tersebut dapat dilihat dari kecepatan, keamanan, dan kinerja pegawai. Meskipun dirasa sudah cukup efektif, namun masih dijumpai kendala pada penerapan e-surat dalam kegiatan surat menyurat sehari-hari. Untuk mengatasi kendala-kendala yang dihadapi pihak instansi telah mengupayakan beberapa solusi untuk mengatasi kendala-kendala tersebut. Kesimpulan yang dapat diambil dari penelitian adalah penerapan e-surat di Sekretariat Daerah Kabupaten Pakpak Bharat Tengah sudah cukup efektif. Penulis memberikan saran supaya aplikasi e-surat untuk kegiatan surat menyurat terus dilaksanakan bahkan bila perlu lebih dikembangkan lagi sehingga lebih efektif.
URI: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11653
Appears in Collections:MT - Master of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161801070 - Andi Pranata Siregar - Fulltext.pdf.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy1.08 MBAdobe PDFView/Open
161801070 - Andi Pranata Siregar - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV547.13 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.