Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositori.uma.ac.id/handle/123456789/11152
Title: Hubungan antara Lingkungan Teman Sebaya dengan Disiplin Belajar Siswa di SMA Nurul Islam Indonesia (NII) Medan
Authors: Lubis, Mira Yolanda
metadata.dc.contributor.advisor: Nur'aini
Siregar, Nurmaida Irawani
Keywords: lingkungan teman sebaya;disiplin belajar siswa;peer environtment;student learning discipline
Issue Date: 29-Jul-2019
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600084
Abstract: This study aims to look at the relationship between peer environment with student learning discipline, which is the subject of research in this study are students of class X and XII IPS Science SMA Nurul Islam Indonesia (NII) Medan. Peer environment with learning discipline in students using a Likert scale. The data analysis method used in this study is Correlation-Product Moment, then the following results are obtained: 1) There is a significant positive relationship between peers 'environment and students' discipline in class X and XII IPS Science in SMA Nurul Islam Indonesia (NII) Medan. These results prove with the rxy correlation coefficient = 0.371; P = 0,000 < 0,05. 2) That the peer environment that students have influences or emphasizes the emergence of student learning discipline by 13.7 %. From these results it is known that there are still 86.3% of other factors in the peer environment in student learning discipline, where the factors in this study are not visible. 3) That the students of class X and XII IPS Science SMA Nurul Islam Indonesia (NII) Medan, have a high peer environment (mean empirical = 74.30 > mean hypothetical = 57.5 where the intervals of the two mean exceeds SD = 7,073) and student learning discipline is high (mean empirical = 104.00 > hypothetical mean = 80 where the difference between the two means exceeds SD number = 11,544. From the results of this study, the proposed hypothesis is declared acceptable.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara lignkungan teman sebaya dengan disiplin belajar siswa, dimana yang menjadi subjek penelitian dalam penelitian ini adalah siswa kelas X dan XII IPA IPS SMA Nurul Islam Indonesia (NII) Medan. Lingkungan teman sebaya dengan disiplin belajar pada siswa menggunaka skala Likert. Metode analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah Korelasi-Product Moment, maka diperoleh hasil sebagai berikut: 1) Terdapat hubungan positif yang signifikan antara lingkungan teman sebaya dengan disiplin belajar siswa kelas X dan XII IPA IPS SMA Nurul Islam Indonesia (NII) Medan. Hasil ini membuktikan dengan koefisien korelasi rxy = 0,371 ; P = 0,000 < 0,05. 2) Bahwa lingkungan teman sebaya yang dimiliki siswa mempengaruhi atau menekankan munculnya disiplin belajar siswa sebesar 13,7 %. Dari hasil ini diketahui bahwa masih terdapat 86,3 % dari faktor lain terhadap lingkungan teman sebaya dalam disiplin belajar siswa, dimana faktor-faktor tersebut dalam penelitian ini tidak terlihat. 3) Bahwa para siswa kelas X dan XII IPA IPS SMA Nurul Islam Indonesia (NII) Medan, memiliki lingkungan teman sebaya yang tinggi (mean empirik = 74,30 > mean hipotetik = 57,5 dimana selisi kedua mean melebihi bilangan SD = 7.073) dan disiplin belajar pada siswa tergolong tinggi (mean empirik = 104,00 > mean hipotetik = 80 dimana selisih kedua mean tersebut melebihi bilangan SD = 11,544. Dari hasil penelitian ini, maka hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11152
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600084 - Mira Yolanda Lubis - Fulltext.pdfFulltext2.13 MBAdobe PDFView/Open
158600084 - Mira Yolanda Lubis - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV192.89 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.