Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9847
Title: Komunikasi Nonverbal Guru Terhadap Murid Tunarungu dalam Meningkatkan Kemampuan Berinteraksi Sosial di Sekolah Dasar Luar BIasa Negeri 027701 Kota Binjai
Authors: Hasibuan, Inda Wardah
Advisor: Ritonga, Syafruddin
Novri
Keywords: komunikasi nonverbal;tunarungu;sekolah dasar luar biasa
Issue Date: 2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Communication is a basic social process in social life. In communication, we often find many obstacles in delivering the message. Especially delivering a message to a deaf people. Deaf people is a people who can’t hear because they have disturbance in hearing and usually they also can’t talk. There are 2 types of deaf people, deaf people that can’t hear totally and deaf people that can still hear a little. Special skill is needed for a teacher to teach them and can give them instruction and knowledge following the school’s curriculum. One of the technique is called Nonverbal Communication. The purpose of this study is for knowing the Nonverbal Communication technique that usually use by the teachers to teach the students to improve their ability to do social interaction in the state extraordinary primary school no 027701 located in the city of Binjai. The method used in this study is qualitative method usually explain the phenomena by collecting the data, and then analyse the data to get the conclusion. This study is done by direct observation and interviews that involving the teachers. And the result of this study, we can say that the role of the teachers in delivering the Nonverbal Communication is very important for the students ability to do interaction and communication.
Description: Komunikasi merupakan suatu proses sosial yang mendasar dalam kehidupan manusia. Dalam berkomunikasi sering kali menemukan hambatan dalam proses penyampaian pesan. Khususnya berkomunikasi dengan seorang penyandang tunarungu. Tunarungu merupakan individu yang mengalami gangguan pada pendengarannya dan tunarungu biasanya diikuti dengan tunawicara. Gangguan pendengaran ini ada dua jenis yakni gangguan pendengaran total dan gangguan pendengaran sebagian. Dibutuhkan kemampuan khusus seorang guru bagaimana mengajar dan mampu memberikan intruksi dan pengetahuan sesuai dengan kurikulum yang ada disekolah. Salah satunya yaitu penggunaan teknik komunikasi nonverbal. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui teknik-teknik komunikasi nonverbal bagaimana yang digunakan guru dalam belajar mengajar murid tunarungu untuk meningkatkan kemampuan berinteraksi sosial di Sekolah Dasar Luar Biasa Negeri 027701 Kota Binjai. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif, menjelaskan fenomena dengan mengumpulkan data lalu dianalisa untuk memperoleh kesimpulan. Penelitian dilakukan dengan cara observasi langsung dan wawancara yang melibatkan guru. Dari hasil penelitian ini, dapat dikatakan peran guru dalam menyampaikan komunikasi nonverbal sangat berperan dalam peningkatan kemampuan berinteraksi sosial dan berkomunikasi murid tunarungu.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9847
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Inda Wardah Hasibuan - Fulltext.pdfFulltext2.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.