Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9815
Title: Perbedaan Konsep Diri Remaja Ditinjau dari Status Sosial Ekonomi di MAN 1 Medan
Authors: Lubis, Yuni Annisa Putri
Advisor: Alfita, Laili
Aisyah, Siti
Keywords: remaja;konsep diri;status sosial ekonomi;self concept;adolescent
Issue Date: 28-Aug-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This study was aimed to determine differences in adolescent self-concept in terms of socioeconomic status. Self-concept is a picture of oneself, awareness of oneself that includes views about the world, satisfaction about life, can appreciate or believe in yourself, able to evaluate one's own abilities, and perceptions about yourself. This study uses quantitative methods. The hypothesis of this study states that there is a difference between adolescent self-concept in terms of socioeconomic status. This study involved adolescents in MAN 1 Medan as research samples. The sample in this study were 69 students from class XI. Sampling is done by random sampling technique. This study uses a Likert scale instrument for self-concept and documentation for socioeconomic status. Self-concept scale is based on aspects of self-concept. Analysis of this research data using Anava. Based on data analysis, the mean hypothetical self-concept is (87.5) and the mean empirical self-concept of adolescents with high socio-economic status is (122.85), the mean empirical self-concept of adolescents with moderate socioeconomic status is (98.65) , self-concept of adolescents with low socioeconomic status of (73.50). The standard deviation of the results of this study amounted to 12,604. Then from these results it can be stated that there are differences in the self-concept of adolescents in terms of socio-economic status. This result can be proved by the coefficient F = 0.195 with P = 0.00 <0.05. This means that the hypothesis proposed in this study is accepted.
Description: Penelitan ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan konsep diri remaja ditinjau dari status sosial ekonomi. Konsep diri adalah gambaran tentang diri sendiri, kesadaran tentang diri sendiri yang mencakup pandangan tentang dunia, kepuasan tentang kehidupan, dapat menghargai atau meyakini diri sendiri, mampu mengevaluasi kemampuan sendiri, dan persepsi mengenai diri sendiri. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Hipotesa penelitian ini menyatakan ada perbedaan antara konsep diri remaja di tinjau dari status sosial ekonomi. Penelitian ini melibatkan remaja di MAN 1 Medan sebagai sampel penelitian. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 69 siswa dari kelas XI. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik random sampling. Penelitian ini menggunakan instrument skala likert untuk konsep diri dan dokumentasi untuk status sosial ekonomi. Skala konsep diri disusun berdasarkan aspek-aspek konsep diri. Analisis data penelitian ini menggunakan Anava satu jalur. Berdasarkan analisis data maka diperoleh hasil mean hipotetik konsep diri sebesar (87,5) dan mean empirik konsep diri remaja dengan status sosial ekonomi kategori tinggi sebesar (122,85), mean empirik konsep diri remaja dengan status sosial ekonomi kategori sedang sebesar (98,65), konsep diri remaja dengan status sosial ekonomi kategori rendah sebesar (73,50). Standar deviasi dari hasil penelitian ini sebesar 12,604. Maka dari hasil tersebut dapat dinyatakan bahwa ada perbedaan konsep diri remaja ditinjau dari status sosial ekonomi. Hasil ini dapat dibuktikan dengan koefisien F=0,195 dengan P=0,00<0,05. Hal ini berarti hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini diterima.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9815
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yuni Annisa Putri Lubis - Fulltext.pdfFulltext2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.