Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9656
Title: Analisis Pemasaran Tanaman Hias Bougenville (Bougainvillea spectabilis), Melati Mini (Jasminum sambac) dan Khalifa (Euodia ridleyi) (Studi Kasus: Desa Bangun Sari Kecamatan Tanjung Morawa Kabupaten Deli Serdang)
Authors: Pulungan, Ummu Kalsum
Advisor: Astuti K, Retna
Siregar, Rahma Sari
Keywords: pemasaran;efisiensi;tanaman hias;marketing;efficiency;ornamental plants
Issue Date: 20-Sep-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: The purpose of this study was 1) to find out the marketing channels of ornamental plants in Bangun Sari Village, 2) to find the marketing efficiency of ornamental plants in Bangun Sari Village, The sampling technique used purposive sampling technique (deliberately) using the Census data collection method. Respondents in this study were ornamental plant farmers who cultivate ornamental plants of khalifa, jasmine and bougenville. The sample used was 13 farmers and retailers of ornamental plant. in Bangun Sari Village so that the entire population will be sampled in this study. The results showed that the marketing channels of ornamental plants in the village of Bangun Sari, there were two patterns, The channel of the first channel was that farmers directly sold to consumers. The channel pattern channel farmers sells to retailers and retailers selling to consumers. The Second channel of ornamental plants marketing in the village of Bangun Sari is efficient and the most efficient is in the first channel I efficient value of 16% found in the type of ornamental plants of the Bougainvillea spectabilis, Jasminum sambac and Euodia ridleyi due to the short marketing channels and the least marketing costs required.
Description: Tujuan penelitian ini adalah 1) untuk mengetahui saluran pemasaran tanaman hias di Desa Bangun Sari, 2) untuk mengetahui efisiensi pemasaran tanaman hias di Desa Bangun Sari Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan teknik purposive sampling (sengaja) menggunakan metode pengambilan data Sensus. Responden dalam penelitian ini adalah petani tanaman hias yang membudidayakan tanaman hias khalifa, melati dan bougenville. Sampel yang digunakan sebanyak 13 petani dan pedagang pengecer tanaman hias, kemudian diambil 9 pedagang pengecer yang membeli tiga tanaman hias untuk petani di Desa Bangun Sari, sehingga seluruh populasi akan dijadikan sampel dalam penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwan saluran pemasaran tanaman hias di desa Bangun Sari ada dua pola, pola saluran satu adalah petani langsung menjual kepada konsumen. Pola saluran dua petani menjual kepada pengecer dan pengecer menjual kepada konsumen. Kedua Saluran pemasaran tanaman hias di desa Bangun Sari efisien dan paling efisien terdapat pada saluran I dengan nilai efisien sebesar 16 % terdapat pada jenis tanaman hias khalifah dan melati hal tersebut dikarenakan saluran pemasaran yang pendek dan biaya pemasaran yang dibutuhkan paling sedikit.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9656
Appears in Collections:SP - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ummu Kalsum Pulungan - Fulltext.pdfFulltext1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.