Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9553
Title: Analisis Strategi Pemasaran Usaha Gula Aren (Studi Kasus: Desa Ranjo Batu Kecamatan Muara Sipongi Kabupaten Mandailing Natal)
Authors: Lubis, Rosanna
Advisor: Lubis, Yusniar
Siregar, Rahma Sari
Keywords: usaha gula aren;analisis swot;strategi pemasaran;palm sugar business;marketing strategy
Issue Date: 17-Nov-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Rosanna Lubis (13.822.0021) with the title of Analyze The Marketing Strategy Of Palm Sugar Business In Ranjo Batu Village, Muara Sipongi Sub-District, Mandailing Natal District. This is guided by Prof. Dr. Ir. Hj. Yusniar Lubis, MMA as the chairman of supervising commission and Rahma Sari Siregar, SP, M.Si as a member of commission. This study aims to find out how to Analyze The Marketing Strategy Of Palm Sugar Business In Ranjo Batu Village Muara Sipongi District Mandailing Natal District. This research was conducted from June to August 2017. This research used sampling method by census, in this study the sample used is 10 responden. The sample in this research is the owner of palm sugar business located in Ranjo Batu Village Muara Sipongi Sub District Mandailing Natal District. Based on the result of research that has been done that R/C > 1 where (R/C > 1,49) and marketing strategy of palm sugar household industry using SWOT analysis obtained as the following : 1. Maintain and improve the quality product, 2. Make hygienic packaging and more interesting than other similar product, 3. Improve abd make good book keeping in the process of running the business of palm sugar, 4. Conducting price-oriented pricing, 5. Increase and expand the knowledge of market information, 6. Expanding network marketing by utilizing internet network, 7. Adding facilities and infrastructure in the process of palm sugar business, 8. Increase and build cooperation between business owner of sugar palm with the government or related agencies.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana Analisis Strategi Pemasaran Usaha Gula Aren di Desa Ranjo Batu Kecamatan Muara Sipongi Kabupaten Mandailing Natal. Penelitian ini dilaksanakan dari bulan Juni sampai Agustus 2017. Penelitian ini menggunakan metode pengambilan sampel dengan cara Sensus, dalam penelitian ini sampel yang digunakan adalah 10 responden. Sampel dalam penelitian ini adalah pemilik usaha gula aren yang berada di Desa Ranjo Batu Kecamatan Muara Sipongi Kabupaten Mandailing Natal. Berdasarkan dari hasil penelitian yang ada telah dilakukan usaha gula aren layak untuk dikembangkan menggunakan metode analisis kelayakan usaha dimana R/C > 1 dimana (R/C > 1,49) dan strategi pemasaran industri rumah tangga gula aren menggunakan analisis SWOT di peroleh sebagai berikut : 1. Mempertahankan dan melakukan peningkatan kualitas produk, 2. Membuat kemasan yang higienis dan lebih menarik dari produk sejenis lainnya, 3. Meningkatkan dan membuat pembukuan dengan baik dalam proses menjalankan usaha gula aren, 4. Melakukan penetapan harga dengan orientasi biaya, 5. Menambah dan memperluas pengetahuan tentang informasi pasar, 6. Memperluas jaringan pemasaran dengan memanfaatkan jaringan internet, 8. Meningkatkan dan membangun kerjasama antara pemilik usaha gula aren dengan pemerintah dinas terkait.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9553
Appears in Collections:SP - Agribusiness

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rosanna Lubis - Fulltext.pdfFulltext1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.