Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9375
Title: Implementasi Sistem Informasi Administrasi Kependudukan (Studi tentang Pengurusan KTP EL-di Kantor Camat Medan Baru Kota Medan)
Authors: Purba, Jon Fredi
Advisor: Tarigan, Usman
Nasution, Irwan
Keywords: implementasi;sistem informasi administrasi;administrasi kependudukan;ktp elektronik;administrative information system
Issue Date: 25-Apr-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: This research has been deceived by the importance of implementation of a of a government policy on the residency administrative information system (SIAK) about handling KTP-El has succeeded or did not succeed by reviewing the implementation of government policy which is based on the law of Indonesian RI country Number 24 in 2013 about The Administration of Residency. This study is meant to know how SIAK is implementation in the handling KTP-El and to find out what constraints are in the process. The methods are used in this research’s qualitative methods with the descriptive approach. In this study, the authors use informants who know and deal with the problem. The data collecting technique was carried out in this research through two ways, among others through secondary data (books, scientific papers, documents / archives) and primary (obtained from field, both observation and interview). From the research result it can be seen that the implementation of SIAK about the management of KTP-El has not been maximal, because there are still some obstacles and not yet have Special Regulation in the district office of Medan Baru Medan city, so there is still much need to be addressed. It is reviewed from 4 models of policy implementation according to Edward III, communication, disposition/attitude, resources, and bureaucratic structure. In this study, researchers also gain a new understanding that in the implementation of SIAK on the management of KTP-El good state service but it would be good apparatus not only run the activities of population administration, but also need to pay attention and care to public needs.
Description: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya keberhasilan mengenai implementasi sistem informasi administrasi kependudukan (SIAK) tentang pengurusan KTP-El dengan meninjau kembali Undang-Undang Renegara Indonesia Nomor 24 Tahun 2013 Tentang Administrasi Kependudukan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimanakah implementasi SIAK tentang pengurusan KTP-El dan apa saja yang menjadi hambatan di dalam pelaksanaannya. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan informan yang mengetahui dan berhubungan dengan permasalahan. Teknik pengumpulan data yang dilakukan dalam penelitian ini melalui dua cara, antara lain melalui data sekunder (buku, karya ilmiah, dan dokumen/arsip) dan primer (yang diperoleh dari lapangan, baik observasi maupun wawancara). Dari hasil penelitian dapat diketahui bahwa implementasi SIAK tentang pengurusan KTP-El belum maksimal, dikarenakan masih terdapat beberapa hambatan dan belum memiliki Peraturan Daerah secara khusus di kantor Camat Medan Baru Kota Medan, sehingga masih banyak yang perlu untuk dibenahi. Ditinjau dari 4 model implementasi kebijakan menurut Edward III, yaitu komunikasi, disposisi/sikap, sumber daya, dan struktur birokrasi. Dalam penelitian ini juga peneliti memperoleh pemahaman baru bahwa dalam implementasi SIAK tentang pengurusan KTP-El pelayanan negara yang baik namun alangkah baiknya aparatur tidak hanya menjalankan kegiatan administrasi kependudukan, tetapi juga perlu memperhatikan dan peduli pada kebutuhan umum masyarakat.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/9375
Appears in Collections:SP - Government Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jon Fredi Purba - Fulltext.pdfFulltext1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.