Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8020
Title: Perbedaan Tingkat Motivasi Belajar Siswa Ditinjau Dari Etnis Tionghoa dan Etnis Pribumi di Yayasan Pendidikan Islam Amir Hamzah
Authors: Lubis, Amalia Dyani Putri
Advisor: Munir, H.Abdul
Siregar, Farida Hanum
Keywords: learning motivation, ethnic chinese and ethnic indigenous;motivasi belajar, etnis tionghoa dan etnis pribumi
Issue Date: Jun-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Abstract: Motivation to learn is encouragement, influence and simultaneously drive from within the self as well as outside the individual self in doing learning activities to achieve the desired learning objectives. While ethnic Chinese in Indonesia is Indonesian people who come from China and since the first/second generation has lived in the country of Inodesian and mingle with the local population, as well as mastering one or more languages spoken in the native, and indigenous or indigenous people are everyone who is born in a place, territory or country and resides there with an original, original or genuine status as an ethnic group recognized as a non-migrant trible from another country. This study aims to determine the difference in yhe level motivation in terms of ethnic Chinese and ethnic Indigenous in Yayasan Pendidikan Islam Amir Hamzah. The hypothesis proposed in this study is that there are difference in the level of students learning motivation in terms of ethnic Chinese an Indigenous. Method of data analysis performed in this reaserch is statistical method. The sampling method is purposive sampling with sample 120 students wich consist of 60 students of ethnic Chines and 60 students of Indigenous ethnic. Based on T-Test analysis difference with t = - 7.918 with significance 0.000. Based on this result means the proposed hypothesis is accepted. While the hypothesis mean of indigenous ethnic students is 92.5 > the empirical mean of indigenous ethnic students is 92.283 which mean classified and hypothetical student of Chinese ethnic is 92.25 < empirik mean that is 125.216 mean pertained high
Description: Motivasi belajar merupakan dorongan, pengaruh, dan sekaligus penggerak dari dalam diri maupun luar diri individu dalam melakukan kegiatan belajar untuk mencapai tujuan belajar yang diinginkan. Sedangkan Etnis Tionghoa di Indonesia yaitu orang Indonesia yang berasal dari Negara Tiongkok dan sejak generasi pertama/kedua telah tinggal dinegara Indonesia dan berbaur dengan penduduk setempat, serta menguasai satu atau lebih bahasa yang dipakai di Pribumi, dan Pribumi atau penduduk asli adalah setiap orang yang terlahir disuatu tempat, wilayah atau Negara dan menetap disana dengan status orisinal, asli atau tulen sebagai kelompok etnis yang diakui sebagai suku bangsa bukan pendatang dari negeri lainnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan tingkat motivasi belajar siswa ditinjau dari etnis tionghoa dan etnis pribumi di Yayasan Pendidikan Islam Amir Hamzah. Hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini adalah ada perbedaan tingkat moivasi belajar siswa ditinjau dari etnis tinghoa dan pribumi. Metode analisis data yang dilakukan dalam penelitian ini adalah metode statistik. Metode pengambilan sample adalah Purposive sampling dengan jumlah sample 120 siswa dimana terdiri dari 60 siswa etnis tionghoa dan 60 siswa etnis pribumi. Berdasarkan perhitungan Analisis T-Test perbedaan dengan t = -7,918 dengan koefisien signifikansi 0,000. Berdasarkan hasil ini berarti hipotesis yang diajukan dinyatakan diterima. Adapun mean hipotetik siswa etnis pribumi adalah 92,5 > mean empirik siswa etnis pribumi yaitu 92,283 yang berarti tergolong sedang dan mean hipotetik siswa etnis tionghoa adalah 92,25 < mean empiriknya yaitu 125,216 berarti tergolong tinggi
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/8020
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amaliya D.pdffulltext10.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.