Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/12264
Title: Pola Komunikasi Guru Dalam Membentuk Akhlak Siswa Tunagrahita Sesuai Dengan Syariat Islam di SLB Melati Aisyiyah Deli Serdang
Other Titles: Teacher communication patterns in shaping the morals of mentally retarded students in accordance with Islamic law at SLB Melati Aisyiyah Deli Serdang
Authors: Wulandari
Advisor: Hasibuan, Effiati Juliana
Novri
Keywords: pola komunikasi;membentuk akhlak siswa;syariat islam;communication pattern;establishing student morals;islami sharia
Issue Date: 18-Mar-2020
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;168530040
Abstract: The title of this research is Teacher Communication Patterns in Forming Student Morals in accordance with Islamic Sharia in SLB Melati Aisyiyah Deli Serdang. This research is motivated because the importance of early moral education for children is no exception for children with special needs such as mental retardation students who are still lacking in good morals. The condition of mentally retarded students who are not like normal students makes the process of moral character formation different. The process of teacher communication in shaping student morals to Allah SWT, to oneself, and to fellow human beings. Teachers must apply communication patterns that are appropriate to the conditions of mentally retarded students. This study uses the S-O-R theory and the Convergence theory. Data collection researchers conducted participant observation of class homeroom students with retarded class II and conducted nonparticipant observations of students' religious teachers. The researcher also conducted in-depth interviews with homeroom teachers and teachers of mentally retarded students, to justify the data obtained from observations and interviews in the field researchers also conducted interviews with the Principal of SLB Melati Aisyiyah. This study uses a qualitative research methodology with descriptive analysis. Researchers found two communication patterns applied by teachers in shaping the mental retardation of students, namely interpersonal communication patterns and one-way communication patterns using verbal and nonverbal.
Description: Judul penelitian ini adalah Pola Komunikasi Guru Dalam Membentuk Akhlak Siswa Tungrahita Sesuai Dengan Syariat Islam di SLB Melati Aisyiyah Deli Serdang. Penelitian ini dilatarbelakangi karena pentingnya pendidikan akhlak sejak dini kepada anak tidak terkecuali anak berkebutuhan khusus seperti siswa tunagrahita yang masih kurang dalam memiliki akhlak yang baik. Kondisi siswa tunagrahita yang tidak seperti siswa normal membuat proses pembentukan akhlak berbeda. Proses komunikasi guru dalam membentuk akhlak siswa kepada Allah SWT, kepada diri sendiri, dan kepada sesama manusia. Guru harus menerapkan pola komunikasi yang sesuai dengan kondisi siswa tunagrahita. Penelitian ini mengunakan teori S-O-R dan teori Konvergensi. Pengumpulan data peneliti melakukan observasi partisipan terhadap wali kelas siswa tunagrahita kelas II dan melakukan observasi nonpartisipan terhadap guru agama siswa. peneliti juga melakukan wawancara mendalam kepada wali kelas dan guru agama siswa tunagrahita, untuk membenarkan data yang didapat dari observasi dan wawancara dilapangan peneliti juga melakukan wawancara kepada Kepala Sekolah SLB Melati Aisyiyah. Penelitian ini mengunakan metodologi penelitian kualitatif dengan analisis deskiptif. Peneliti menemukan dua pola komunikasi yang diterapkan guru dalam membentuk akhlak siswa tunagrahita yaitu pola komunikasi interpersonal dan pola komunikasi satu arah dengan mengunakan bahasa verbal dan nonverbal.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/12264
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168530040 - Wulandari - Chapter IV.pdfChapter IV464.46 kBAdobe PDFView/Open
168530040 - Wulandari - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography794.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.