Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/12169
Title: Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Penyesuaian Sosial Remaja Tunarungu di Sekolah Luar Biasa Taman Pendidikan Islam
Other Titles: The Relationship between Family Support and the Social Adjustment of Deaf Adolescents in the Islamic Education Park Special School
Authors: Yandro, Caysera Afrili
Advisor: Istiana
Sembiring, Shirley Melia
Keywords: family support;adolescent;social adjustment;dukungan keluarga;remaja;penyesuaian sosial
Issue Date: 15-Feb-2020
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;158600157
Abstract: This study was aimed to identify the relationship between family support and social adjustment among deaf adolescents in Islamic special eucation school. This study used quantitative research method. The subject on this study were the adolescents who studied in Islamic special eucation school in the range age between 12-15 years old. Sampling technique used in this study was total sampling. The sample used in this study consisted of 30 deaf students who studied in Islamic special eucation school. In line with the discussion in the theoretical basis, the hypothesis proposed in this study was there is a relationship between family support and social adjustment, with assumption, the higher the family support, the better the social adjustment. On the contrary, the lower the family support, the worse the social adjusment. The data in this study is gathered using the scales of Family support and Social Adjustment. This study used the correlation method (𝑟𝑥𝑦) and found that the r had been equal to 0,849 and the p value had been 0,000< 0,05 which means the higher the family support given, the better the social adjustment will be. On the contrary, the lower the family support given, the worse the social adjustment will be. This finding showed that the hypothesis proposed that there is a relationship between family support and social adjustment among deaf adolescents has been accepted.
Description: Penelitian ini bertujuan untuk melihat adanya Hubungan Dukungan Keluarga dengan Penyesuaian Sosial Remaja Tunarungu di Sekolah Luar Biasa Taman Pendidikan Islam. Penelitian ini menggunakan metode penelitian Kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah remaja tunarungu yang bersekolah di Sekolah Luar Biasa Taman Pendidikan Islam yang berusia 12-15 tahun. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik total sampling. Jumlah sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 30 siswa tunarungu yang sedang bersekolah di Sekolah Luar Biasa Taman Pendidikan Islam. Sejalan dengan pembahasan yang ada dalam landasan teori, maka hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini yaitu ada hubungan antara dukungan keluarga dengan penyesuaian sosial, dengan asumsi semakin tinggi dukungan keluarga maka semakin baik penyesuaian sosial, sebaliknya semakin rendah dukungan keluarga semakin buruk penyesuaian sosial. Pengambilan data digunakan dengan skala Dukungan Keluarga dan Penyesuaian sosial. Analisis data menggunakan teknik korelasi (𝑟𝑥𝑦) dimana sebesar 0,849 dengan p=0,000 berarti p<0,05. Artinya semakin baik Dukungan Keluarga yang diberikan akan semakin meningkatkan penyesuaian sosial, demikian sebaliknya semakin buruk Dukungan Keluarga yang diberikan akan semakin menurunkan Penyesuaian sosial. Hal ini berarti hipotesis yang diajukan yaitu ada hubungan dukungan keluarga dengan penyesuaian sosial remaja tunarungu. Dinyatakan diterima.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/12169
Appears in Collections:SP - Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158600157 - Caysera Afrili Yandro - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV362.66 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
158600157 - Caysera Afrili Yandro - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I,II,III,Bibliography1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.