Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11565
Title: Hubungan Kesejahteraan Psikologis dan Etos Kerja dengan Kompetensi Guru di Yayasan Haji Maksum Abidin Sholeh Stabat. Magister Psikologi Program Pascasarjana Universitas Medan Area
Authors: Azhar, Pradana Chairy
Advisor: Darmayanti, Nefi
Hardjo, Suryani
Keywords: psychological well-being;work ethic;teachers competence;kesejahteraan psikologis;etos kerja;kompetensi guru
Issue Date: Oct-2017
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;151804108
Abstract: The students aims to find out the relationship between Psychological Well-Being and Work Ethic with Teachers’ Competence of Yayasan Haji Maksum Abidin Sholeh while the samples are 91 teachers, research conducted on 56 teachers. The data collection did by using scales including three scales there are Psychological Well-Being scale, Work Ethic scale, and teachers’ competence scale. The data analysis method that used is Multiple Regression Analysis. From result of data analysis found that there is a significance of positive correlation between Psychological Well-Being and Work Ethic with teachers’ competence of Yayasan Haji Maksum Abidin Sholeh, that is shown by coefificient F=9,324 with P<0,05. Together the Psychological Well-Being and Work ethic to Teachers’ Competence as much as 26% it means there is still 74% another factors that can affect Teachers’ Competence. Separately the Psychological Well-Being gives contribute to Teachers’ Competence as much as 23,0%, and work ethic gives contribute to Teachers’ Competence as much as 17,4%. From the result above so it hopes to Yayasan Haji Maksum Abidin Sholeh to increase the better Psychological WellBeing, the fulfillment of psychological well-being so the contribution in carrying out the responsibilities in teaching will achieve for increase teachers’ competence in education world, creates new inventions, creative, and be motivator.
Description: Penelitian ini bertujuan mengetahui hubungan antara Kesejahteraan Psikologis dan Etos Kerja dengan Kompetensi Guru di Yayasan Haji Maksum Abidin Sholeh dengan sampel sebanyak 91 guru, penelitian dilakukan terhadap 56 guru. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan skala yang terdiri dari tiga skala yaitu skala Kesejahteraan Psikologis, skala Etos Kerja dan skala Kompetensi Guru. Metode analisa data yang digunakan adalah Analisis Regresi Berganda. Dari hasil analisa data ditemukan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara Kesejahteraan Psikologis dan Etos Kerja dengan Kompetensi Guru pada Yayasan Haji Maksum Abidin Sholeh, yang ditunjukkan oleh koefisien F=9,324 dengan nilai p<0,05. Secara bersama-sama kesejahteraan psikologis dan etos kerja memberikan sumbangan terhadap kompetensi guru sebesar 26%, hal ini berarti masih terdapat 74% faktor lain yang dapat mempengaruhi Kompetensi Guru. Secara terpisah kesejahteraan psikologis memberikan kontribusi terhadap Kompetensi Guru sebesar 23,0%, dan etos kerja memberikan kontribusi terhadap kompetensi guru sebesar 17,4%. Dari hasil tersebut maka diharapkan kepada pihak Yayasan Haji Maksum Abidin Sholeh untuk meningkatkan kesejahteraan psikologis lebih baik, terpenuhinya kesejahteraan psikologis maka kontribusi dalam melaksanakan tanggung jawab dalam mengajar akan tercapai guna meningkatkan kompetensi guru dalam dunia pendidikan, menciptakan inovasi-inovasi baru, kreatif, dan menjadi motivator.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/11565
Appears in Collections:MT - Magister Psychology

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151804108 - Pradana Chairy - Fulltext.pdfCover, Abstract, Chapter I, II, III, Biblioghraphy1.12 MBAdobe PDFView/Open
151804108 - Pradana Chairy - Chapter IV.pdf
  Restricted Access
Chapter IV251.75 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.