Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/10655
Title: Peranan Komunikasi Verbal pada Pelayanan Konsumen dalam Pembayaran Rekening Air di PDAM Tirtanadi Tuasan Medan
Authors: Nasution, Irham Fauzi
Advisor: Ritonga, Syafruddin
Novri
Keywords: komunikasi verbal;pelayanan konsumen;verbal communication;consumer service
Issue Date: 23-Sep-2018
Publisher: Universitas Medan Area
Series/Report no.: NPM;148530076
Abstract: This study discusses the role of verbal communication on customer service, especially in water bill payment by conducting research in PDAM Tirtanadi Tuasan Medan. The problem posed in this research is "How is the role of verbal communication applied in PDAM Tirtanadi Tuasan Medan in customer service that make payment of water account". The type of this research is descriptive research, that is type of research which only describe, summarizing various condition, situation or various condition which got at time of research done. In this research will be described concrete conditions of the object of research, connecting one variable or condition with other variables or conditions and then will be produced description of the object of research. The results of research and discussion explain the role of verbal communication that is applied in PDAM Tirtanadi Tuasan Medan in customer service that do the payment of water account so consumers know the amount of water bill, consumers know the things that must be paid, the consumer knows where to make payment and the consumer can still enjoy the pleasures of the water he pays. Verbal communication run by PDAM Tirtanadi Branch Tuasan officer with PDAM's own customers has been running well so that consumers understand the procedure of payment of water bill. Attitudes and procedures and knowledge of PDAM Tirtanadi Branch Tuasan officers in providing services are also very good.
Description: Penelitian ini membahas tentang peranan komunikasi verbal pada pelayanan konsumen khususnya dalam pembayaran rekening air dengan mengadakan penelitian di PDAM Tirtanadi Tuasan Medan. Permasalahan yang diajukan dalam penelitian ini adalah “Bagaimana peranan komunikasi verbal yang diterapkan di PDAM Tirtanadi Tuasan Medan dalam pelayanan pelanggan yang melakukan pembayaran rekening air". Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif, yakni jenis penelitian yang hanya menggambarkan, meringkas berbagai kondisi, situasi atau berbagai keadaan yang didapatkan pada waktu penelitian dilakukan. Dalam penelitian ini akan dijabarkan kondisi konkrit dari obyek penelitian, menghubungkan satu variabel atau kondisi dengan variabel atau kondisi lainnya dan selanjutnya akan dihasilkan deskripsi tentang obyek penelitian. Hasil penelitian dan pembahasan menjelaskan peranan komunikasi verbal yang diterapkan di PDAM Tirtanadi Tuasan Medan dalam pelayanan pelanggan yang melakukan pembayaran rekening air maka konsumen konsumen mengetahui jumlah tagihan airnya, konsumen mengetahui hal-hal yang saja yang harus dibayarkan, konsumen mengetahui dimana melakukan pembayaran serta konsumen dapat tetap menikmati kenikmatan dari air yang dibayarkannya. Komunikasi verbal yang dijalankan oleh petugas PDAM Tirtanadi Cabang Tuasan dengan para pelanggan PDAM itu sendiri telah berjalan baik sehingga konsumen memahami tata cara pelaksanaan pembayaran tagihan air. Sikap dan tata cara serta pengetahuan petugas PDAM Tirtanadi Cabang Tuasan dalam memberikan pelayanan juga sangat baik.
URI: http://repository.uma.ac.id/handle/123456789/10655
Appears in Collections:SP - Communication Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
148530076 - irham fauzi nasution - Fulltext.pdfFulltext912.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.